نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. طولانی‌ترین شب: شاعرانه‌ای در ستایش موسیقی و روشنی
31 اردیبهشت 1402

طولانی‌ترین شب: شاعرانه‌ای در ستایش موسیقی و روشنی

برف سنگین بر زمین نشسته است و شب رسیده است. خورشید رفته است و تاریکی همه جا را گرفته است. چه کسی می‌تواند خورشید را به آسمان برگرداند؟

 

کتاب طولانی‌ترین شب نوشته‌ی ماریون دین باور با ترجمه‌ی پانته‌آ اقبال‌زاده و با تصویرگری تد لوین در انتشارات میچکا منتشر شده است.

شب طولانی فرارسیده و حتی ستاره‌ها هم یخ زده‌اند. هر کدام از حیوانات می‌خواهند تلاش کنند خورشید را برگردانند. کلاغ،‌ گوزن شمالی و روباه زیرک موفق نیستند. تنها کسی که می‌تواند این کار را بکند چرخ ریسک کوچک است. آن هم با آواز. اول همه او را به تمسخر می‌گیرند اما آواز او خورشید را برمی‌گرداند.

داستان درباره‌ی روح هنر است. اینکه هنر و باور داشتن به خود چطور می‌تواند زندگی را تغییر دهد. تصاویر و جملات کتاب همه شاعرانه‌اند که می‌تواند در وهله‌ی اول فهم کتاب را برای بعضی از کودکان دشوار کند اما در نهایت خوب است که کودکان با فهم شاعرانه از وقایع آشنا شوند.

هر کدام از حیوانات سعی می‌کنند به صورت منطقی با آمدن شب مقابله کنند و درباره‌ی توانایی‌هایشان صحبت می‌کنند. در کنار این نگاه، آن‌ها باور نمی‌کنند آواز یک چرخ‌ریسک کوچک بتواند طولانی‌ترین شب را تمام کند. اما چرخ ریسک فقط می‌خواند و می‌خواند.

این ادامه‌دادن آواز کم‌کم باعث می‌شود خورشید چشمانش را باز کند و جهان تغییر کند. کاری که هر هنرمندی باید در زندگی خود انجام دهد. باور به اینکه هنر می‌تواند جهان را روشن و زیبا سازد.

ارسال نظر