نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جزیره‌ی گنج: هیجان ناشناخته‌ها
24 اسفند 1402

جزیره‌ی گنج: هیجان ناشناخته‌ها

جیم هاوکینز بعد از اینکه به نقشه‌ی عجیب یک جزیره دست پیدا می‌کند تصمیم می‌گیرد برای جستجوی گنج سفری دور و دراز را آغاز کند. غافل از اینکه در میان همراهانش یکی از یاران کاپیتان فلینت حضور دارد. کاپیتان فلینت همان دزد دریایی مشهور و بدنام است که گنج را در جزیره دفن کرده است. آیا جیم می‌تواند از این سفر جان سالم به در برد؟

کتاب جزیره‌ی گنج نوشته‌ی رابرت لوئیس استیونسون یکی از هیجان‌انگیزترین کتاب‌های کلاسیک دنیاست. ماجرای گنج و دزدان دریایی همیشه برای مخاطبان کتاب و سینما جذاب و شگفت‌انگیز است. 
در این رمان قهرمان داستان، مرد جوانی است به نام جیم هاوکینز که به طور ناگهانی به یک نقشه ی گنج دست پیدا می‌کند. این گنج در جزیره‌ای خاص دفن شده است. گنجی که توسط کاپیتان فلینت یکی از مشهورترین و بدجنس‌ترین دزدان دریایی دنیا دفن شده است. 
جیم با همراهانش قایقی اجاره می‌کند که به سمت جزیره برود اما در میان خدمه‌ی او جاسوسی از افراد کاپیتان فلینت وجود دارد. این رمان پرحادثه و نفس‌گیر مخاطب را از ابتدا تا انتها میخکوب می‌کند و او را در راه‌های ناشناخته و پرهیجان با خود همراه می‌کند. 
نکته‌ی جالب توجه این است که با وجود مدت زمان زیادی که از نوشتن این اثر گذشته است، هنوز برای مخاطبان کتاب، هیجان‌انگیز و تازه است. 
نویسنده‌ی کتاب رابرت لوئیس استیونسون که شاعر و مقاله‌نویس بود در ادینبورگ و در سال ۱۸۵۰ متولد شد. او که اغلب بیمار بود نگذاشت بیماری مانع راه او شود و سفرهای زیادی انجام داد. شاید نوشتن چنین رمان هیجان‌انگیزی نیز ناشی از روحیه‌ی پرشور و مقاوم او بوده است. از میان کتاب‌های او جزیره‌ی گنج و جکیل و آقای هاید از همه محبوب‌تر شد و اکثر مردم دنیا بیشتر او را با این دو رمان می‌شناسند. 
شاید علت این محبوبیت ایجاد شخصیت‌های جالب و خاص، موقعیت‌های پر از خطر و تعقیب و گریز‌های نفس‌گیر باشد. نویسنده مخاطب را با خود به سفرهایی می‌برد که در خواب هم نمی‌توان دید و با جهان‌هایی آشنا می‌کند که پر از خطرات و وقایع تازه است.
قهرمان‌های او در برابر مشکلات از خود شجاعت زیادی نشان می‌دهند و به دل خطر می‌زنند و در برابر مشکلات سر خم نمی‌کنند. پشتکار جیم هاوکینز و جسارت و هوش و اراده و ایمان او می‌تواند برای نوجوانان الهام‌بخش باشد و انگیزه‌ی آنان برای رسیدن به هدف و مقابله با مشکلات را افزایش دهد. 
 

ارسال نظر