نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دور دنیا در هشتاد روز: سفر به ناممکن‌ها
28 اسفند 1402

دور دنیا در هشتاد روز: سفر به ناممکن‌ها

فیلیس فاگ با دوستانش ۲۰ هزار پوند شرط می‌بندد که می‌تواند دور دنیا را در ۸۰ روز سفر کند. او در این سفر تنها یک همراه دارد. دستیارش پاسپارتو. آن‌ها سفر خود را آغاز می‌کنند و در راه با ناملایمات زیادی روبه‌رو می‌شوند. در این سفر یک پلیس نیز آن‌ها را تعقیب می‌کند چرا که آقای فاگ متهم به سرقت از یکی از بانک‌های انگلستان است.

دور دنیا در هشتاد روز یکی از پرحادثه‌ترین و هیجان‌انگیزترین کتاب‌های ژول ورن است. او در این کتاب طنز و هیجان را در هم آمیخته و با تخیل خود ناممکن‌ها را ممکن کرده است. 
ژول ورن -که او را پدر ادبیات علمی و تخیلی دانسته‌اند- با تفکرات خود، جهان را متحول کرد. او خیلی از اختراعات را مانند زیردریایی، تلفن، خودرو و ... پیش‌بینی کرد. البته شاید پیش‌بینی واژه‌ی درستی نباشد. خیلی‌ها معتقدند برای اینکه چیزی اختراع شود اول باید آن را تخیل کرد و ژول ورن با تخیل خود به دانشمندان تصویری تازه برای ساختن داد. جهان ذهنی او جهان واقعی را تکان داد. در عین حال او نویسنده‌ای خلاق بود و ساختار داستان‌های او پر از تعلیق و هیجان و عشق و امید و شور زندگی بودند. 
فیلیس فاگ قهرمان داستان دور دنیا در هشتاد روز نیز مانند دیگر قهرمان‌های او پرانگیزه و پرانرژی است. او به هیچ طریقی حاضر نیست از هدفش دست بکشد حتی اگر در یک دریای بی‌کران مجبور شود دکل کشتی را به جای سوخت آن بسوزاند. 
فیلیس فاگ با یک شرط‌بندی بزرگ از لندن به عزم سفر دور دنیا حرکت می‌کند. به همراه پاسپارتو دستیارش و پلیسی که قدم‌به قدم آن‌ها را تعقیب می‌کند. سفر او با کشتی، قطار، پیاده‌، سواره و به هر طریق ممکن ادامه می‌یابد. او در هندوستان همسر یک مهاراجه‌ی مرده را نجات می‌دهد و با خود همراه می‌کند. در چین حوادث زیادی برایش اتفاق می‌افتد. در امریکا با حمله‌ی سرخ‌پوست‌ها روبه رو می‌شود و در تمام مسیر از چنگ پلیسی که دنبال اوست فرار می‌کند تا وقتی که به لندن می‌رسد و دستگیر می‌شود. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. 
دور دنیا در هشتاد روز داستانی سراسر رنگ و شکل و ماجراهای تازه است. ژول ورن حتی شهرهایی را که ندیده‌ است با دقت و زیبایی به تصویر کشیده است و فرهنگ اقوام مختلف را برای نوشتن این رمان مطالعه کرده است. 
شخصیت‌های او خلوص و سادگی ویژه‌ای دارند و به همین دلیل به شدت دوست‌داشتنی‌اند. این رمان در زمان نگارش به صورت پاورقی منتشر شد و همین موضوع باعث شد تعدادی از مخاطبان، آن را واقعی تصور کنند و به همین دلیل روی این سفر شرط‌بندی‌های زیادی صورت گرفت. 
از آن زمان نزدیک به دو قرن گذشته است اما هنوز می‌توانیم شرط ببندیم که خوانندگان این رمان-سفرنامه آن را به شدت هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی خواهند یافت. 
 

ارسال نظر