نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. سفر به مرکز زمین: روایت هیجان و ناشناخته‌ها
23 اسفند 1402

سفر به مرکز زمین: روایت هیجان و ناشناخته‌ها

پروفسور لیندبروک دانشمند برجسته بعد از کشف دست‌نوشته‌ا‌ی باستانی تصمیم می‌گیرد از گذرگاه یک آتشفشان در ایسلند به مرکز زمین سفر کند. برادرزاده‌اش اکسل در کنار هانس به عنوان راهنمای سفر با او همراه می‌شوند تا پس از گذشتن از خطرات زیادی که در طول راه برایشان پیش می‌آید به مرکز زمین سفر کنند.

کتاب علمی تخیلی سفر به مرکز زمین اثر ژول ورن در سال ۱۸۶۴ منتشر شد. شاید سایر کتاب‌های او مثل سفر به ماه یا بیست هزار فرسنگ زیر دریا پیش‌گویی‌های علمی دقیق‌تر و بی‌چون و چرایی داشتند و به واقعیت پیوستند. اما با وجود آنکه ایده‌ی سفر به مرکز زمین  هرگز عملی نشد هیجان و تخیل بی‌مرز آن توانست این کتاب را در زمره‌ی محبوب‌ترین کتاب‌های این نویسنده‌ میان هوادارانش نگه دارد.  
راوی داستان پسری به نام اکسل است که به همراه عموی خود پروفسور اتو لیدنبروک و یک راهنما به نام هانس راهی سفری پرماجرا به مرکز زمین می‌شوند.
آن‌ها پس از ورود به راه‌های پر پیچ و خم و گذر از رودهای زیرزمینی به دریایی خروشان می‌رسند که آسمان آن برقی درخشان دارد که حاصل توفان است. 
پس از آن با موجودات غول‌پیکر سده‌های نخستین روبه‌رو می‌شوند و از دست اژدهای دریایی می‌گریزند. و متوجه می‌شوند مرکز زمین در واقع یک میدان مغناطیسی است. پس از مدتی آن‌ها درمی‌یابند که راهی برای بازگشت به سطح ندارند و جستجوی هیجان‌انگیز خود را برای بازگشت به سطح زمین آغاز می‌کنند.
شاید عجیب به نظر نیاید اگر ژول ورن را که از پیشگامان ادبیات علمی و تخیلی است به دلیل حجم و وسعت کارها و ایده‌های درخشانش در حوزه‌ی علم، پدر ادبیات علمی و تخیلی بدانیم. همانطور که بسیاری معتقدند بیشتر ایده‌های علمی اول باید تخیل شوند تا تحقق بیابند و از این زاویه دید ژول ورن دنیا را به سمت نادیدنی‌های بسیاری سوق داد.
در کنار اهمیت ایده‌های او برای علم، ژول ورن نویسنده‌ای موفق در داستان‌پردازی بود. شخصیت‌های او قهرمانانی شجاع و راسخ بودند که می‌توانستند عاشقانه در راه کارشان بایستند و در برابر مشکلات سر خم نکنند. 
در رمان سفر به مرکز زمین نیز اکسل از شجاعت‌ و پشتکار عمو لیدنبروک سخن می‌گوید و او را چون الگویی بزرگ ستایش می‌کند. البته اکسل شجاعت او را نیز مایه‌ی دردسر می‌داند اما هر جا کم می‌آورد از پشتیبانی و حمایت پروفسور و هانس برخوردار می‌شود.
هانس شخصیت مستحکم و مقاوم و کم حرفی است که در این سفر با صبر و حوصله‌ و پشتکار فوق‌العاده به حمایت از اکسل و پروفسور می‌پردازد و و وجود او در داستان اثرگذار است.
 

ارسال نظر