نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دنیای میلا: شادمانی و اندوه در زندگی با اوتیسم
27 اردیبهشت 1402

دنیای میلا: شادمانی و اندوه در زندگی با اوتیسم

دنیا از دریچه‌ی نگاه یک دختر مبتلا به اوتیسم چطور است؟ داستان پر احساس زندگی میلا به ما نشان می‌دهد که در ذهن چنین دختری چه می‌گذرد. داستانی که پر از هیجان و شادی و اندوه است و ما را با خود همراه می‌کند.

کتاب دنیای میلا  نوشته‌ی گوزین اُزتورک با ترجمه مژده کلهر توسط انتشارات محراب قلم به بازار آمده است.

میلا دختر مبتلا به اوتیسم داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند. شاید مهم‌ترین نقطه‌ی برجسته‌ی این داستان همین است. روایت اول شخص از جانب یک مبتلا به اوتیسم. چیزی که شاید فیلم‌هایی با این موضوع نتوانند به این زیبایی و روشنی بیان کنند. در واقع ما دنیا را از دریچه‌ی چشم میلا می‌بینیم. وقتی او از نزدیک شدن به آدم‌ها ناراحت می‌شود و یا از صداها می‌ترسد با او همراه می‌شویم و او را درک می‌کنیم.

در کتاب، معلم میلا می‌گوید از هر ۶۸ کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است. این حقیقت که مانند آنچه میلا باور دارد این بچه‌ها اغلب نامرئی هستند به ما یادآوری می‌کند که نیاز به درک و شناخت این بیماری به ما و کودکان اوتیسمی کمک می‌کند که زندگی در کنار هم را تجربه کنیم.

جز موضوع مهم کودکان با نیازهای ویژه، داستان، جذابیت‌های روایی خود را دارد. شروع داستان گیراست و مخاطب را خیلی زود با شرایط خاص میلا آشنا می‌کند. پس از آن با دوستی میلا با همسایه‌ها و ورود او به ماجرایی مرموز مخاطب بیشتر با داستان همراه می‌شود و این هیجان تا پایان گره‌گشایی داستان ادامه می‌یابد.

با نوع روایت داستان، درک میلا و نقاط قوت و ضعف او، مشکلات و ترس‌هایش آسان می‌شود. نویسنده به خوبی و بدون اغراق‌های عجیب و غریب احساسات و محدودیت‌های میلا را نشان می‌دهد و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

موضوع فرعی دیگر که در داستان مورد توجه قرار می‌گیرد وجود پیرزنان و پیرمردانی تنهاست که مورد دزدی قرار می‌گیرند. موضوعی که اهمیت با خبر بودن از حال همدیگر را بیش از پیش نمایان می‌کند. اینکه چقدر شناخت آدم‌ها و مشکلاتشان باعث می‌شود قضاوت‌های بیجا از بین برود و همجواری افراد با نیازهای گوناگون در صورت درک یکدیگر می‌تواند زندگی را زیباتر و آسان‌تر کند.

نویسنده که به احساسات آدم‌ها و اهمیت موضوعاتی چون جدایی و مشکلات ناشی از آن به خوبی واقف است به سادگی ما را با خود همراه می‌کند و در کنار قصه‌ای جذاب چیزهای زیادی به ما یاد می‌دهد که به خصوص برای نوجوانان می‌تواند تازگی داشته باشد و احساسات آن‌ها را برانگیزد.

ارسال نظر