نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. خانم شارلوت ۲ کتاب‌دار عجیب و غریب: شکستن کلیشه‌های کتاب‌خوانی
27 اردیبهشت 1402

خانم شارلوت ۲ کتاب‌دار عجیب و غریب: شکستن کلیشه‌های کتاب‌خوانی

خانم شارلوت عجیب و غریب این بار در کتاب‌خانه‌‌ای متروک استخدام شده است. او باید فضله‌های موش را کنار بزند و کتاب‌های درست و حسابی کتاب‌خانه را جدا کند. اما بیشتر این کتاب‌ها کسل‌کننده هستند!

خانم شارلوت ۲ کتاب‌دار عجیب و غریب  نوشته‌ی دومینیک دمرس با ترجمه‌ی مهناز عسگری و تصویرگری تونی راس  در انتشارات محراب قلم منتشر شده است.

خانم شارلوت معلم مدرسه‌ی عجیب و غریب که در جلد قبلی با او آشنا شده‌ایم حالا در کتابخانه‌ی متروکه شهری دور استخدام شده است. اما کتاب‌های کتابخانه از دید او کسل‌کننده‌اند. او با ماجراهایی شهردار را مجبور می‌کند کتابخانه را تجهیز کند و با حضور در مدرسه و کنجکاو کردن بچه‌ها آن‌ها را به کتاب‌ها علاقه‌مند می‌کند.

نقطه‌ی پیوند این کتاب با جلد قبلی، حضور ماری است. دختری که در جلد نخست بیشترین تاثیر را از خانم شارلوت گرفت. او در این جلد در نقش کمک‌کننده ظاهر می‌شود و به خانم شارلوت که در کتاب‌ها غرق می‌شود و خود را از زندگی جدا می‌کند کمک می‌کند به زندگی برگردد.

مهم‌ترین کاری که خانم شارلوت در کتابخانه انجام می‌دهد شکستن کلیشه‌هاست. کاری که جز او از کسی برنمی‌آید.

مهم‌ترین کلیشه‌ای که در کتابخانه‌ها اتفاق می‌افتد توجه به کتاب‌های تئوری و علمی و پرهیز از کتاب‌های صرفاً سرگرم‌کننده است. این کلیشه حاصل نگاه تربیتی به کتاب است که خانه و مدرسه و کتابخانه در کنار هم به تقویت آن می‌پردازند.

اما خانم شارلوت به عنوان یک کتاب‌دار عجیب، در همان ابتدای ورود کتاب‌هایی که برای او خواب‌آور هستند بیرون می‌اندازد و کتاب‌هایی را نگه می‌دارد که آدم‌ها می‌توانند توی آن غرق شوند. او به طور واقعی در کتاب‌ها فرو می‌رود و ماجراهای آن‌ها را زندگی می‌کند. طوری که بچه‌ها برای به هوش آوردنش مجبور می‌شوند بقیه‌ی داستان را با صدای بلند بخوانند. تا خانم شارلوت از داستان بیرون بیاید. اما یک بار این بیرون آمدن به همین راحتی اتفاق نمی‌افتد و بچه‌ها مجبور می‌شوند برای کمک ماری دختری را که در جلد اول شاگرد خانم شارلوت بود بیاورند تا او با کمک سنگول خانم شارلوت را نجات دهد.

نکته‌ی جذاب دیگر این است که خانم شارلوت همیشه می‌داند چطور روی بچه‌ها تاثیر بگذارد. او بچه‌ها را مجبور به کاری نمی‌کند. آن‌ها را کنجکاو می‌کند. می‌گذارد به سمت چیزهایی که دوست دارند بروند و آنچه خود می‌خواهند انجام دهند. نوع نگاه او در این زمینه می‌تواند برای والدین و معلمینی که چالش‌های خود با کودکان و نوجوانان را با نگاه تربیتی کهنه، و با توسل به اجبار حل می‌کنند مفید باشد.

ارسال نظر