نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. خانم شارلوت ۱ معلم جدید کلاس ما: نگاهی دیگر به معلمی
27 اردیبهشت 1402

خانم شارلوت ۱ معلم جدید کلاس ما: نگاهی دیگر به معلمی

معلم جدید کلاس ماری خیلی عجیب و غریب است. زیر آن کلاه بزرگ عجیبش یک سنگ دارد که اسم آن را گذاشته سنگول! و توی کلاس به جای اینکه با بچه‌ها حرف بزند مدام با سنگش حرف می‌زند. اما بعد از مدتی معلوم می‌شود توی کلاس او همه چیز خیلی خوش می‌گذرد.

کتاب خانم شارلوت ۱ معلم جدید کلاس ما نخستین جلد از سری کتاب ماجراهای خانم شارلوت نوشته‌ی دومینیک دمرس با ترجمه مهناز عسگری و تصویرگری تونی راس توسط انتشارات محراب قلم به بازار آمده است.

بچه‌ها به شدت مشتاق دیدن معلم جدیدشان هستند اما با دیدن معلم جدیدشان شگفت‌زده می‌شوند. آخر آن‌ها تا به حال معلمی ندیده‌اند که کفش‌های این شکلی بپوشد و کلاه به این بزرگی سرش بگذارد و وقتی به کلاس می‌آید سنگی از توی کلاهش دربیاورد و آن را نوازش کند و با او حرف بزند. تازه معلم جدید از بچه‌ها می‌پرسد دوست دارند چه کار کنند؟ و مثل معلم‌های دیگر تکلیف نمی‌دهد.

بچه‌ها از خانم شارلوت خیلی خوششان می‌آید و با او همراه می‌شوند. آن‌ها توی کلاس فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌دهند و مبهوت داستان‌های جذاب خانم شارلوت می‌شوند. خانم شارلوت سر وصدای زیادی به پا کرده است و ماجراهای کلاس او والدین را نگران کرده است. آن‌ها می‌خواهند خانم شارلوت از مدرسه برود. اما بچه‌ها با ترتیب دادن یک نمایش به دیگران نشان می‌دهند که در واقع کلاس خانم شارلوت چقدر جذاب و مفید است.

خانم شارلوت که می‌بیند بچه‌ها آموزش‌های او را بسبار خوب فراگرفته‌اند سنگ موردعلاقه‌اش را برای ماری قهرمان داستان می‌گذارد و می‌رود.

ایده‌ی داستان خانم شارلوت و نوع تعامل او برای ارتباط با بچه‌های کلاس می‌تواند برای معلمین، اولیا و یا هر کس دیگری که به نحوی با موضوع تربیت و کودکان در ارتباط است مفید و موثر باشد. شیوه‌های تدریس او در کلاس، خلاقانه و جذاب هستند.

کلاس او برای کودکان، یک کلاس رویایی است که در آن آزادی عمل دارند و رابطه‌ی از بالا به پایین معلم و دانش‌آموز از بین رفته و آن‌ها در تعامل با یکدیگر، دریچه‌های جدیدی از خلاقیت و صمیمیت را می‌گشایند.

در کنار ایده‌های تربیتی و روانشناسی ویژه، ساختار داستان دارای تعلیق مناسب و جذابیت داستانی است. مخاطب دوست دارد تا پایان داستان ادامه دهد و پس از آن دوست دارد خانم شارلوت را در داستان‌های دیگر نیز ببیند.

شخصیت خانم شارلوت انقدر جذاب است که پس از رفتن او، بزرگترین سوال این است که آیا در جلدهای بعدی به بهانه‌های دیگر به مدرسه برمی‌‌گردد یا نه؟

ارسال نظر