نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جونی‌ بی جونز: استاد جنب و جوش و خنده در کلاس
27 اردیبهشت 1402

جونی‌ بی جونز: استاد جنب و جوش و خنده در کلاس

جونی‌بی جونز دختر جذاب و پرهیجانی است. بی اول بئاتریس است اما او از بئاتریس خوشش نمی‌آید. پس همه به او می‌گویند جونی بی. به خاطر همین! جونی بی استاد خرابکاری‌های عجیب و هیجان‌انگیز و خنده‌دار است. البته برای همه‌ی کارهایش دلیل دارد اما بعضی وقت‌ها این کارها خنگولی از آب در می‌آید!

مجموعه رمان کودک جونی بی جونز از آن مجموعه‌های پرطرفدار است که هم مخاطبان و هم ناشران به آن اقبال نشان داده‌اند. مجموعه ده جلدی جونی بی جونز  نوشته باربارا پارک در نشر افق با ترجمه مژگان کلهر و در نشر پیام مشرق با ترجمه‌ی ریحانه جعفری منتشر شده است. هم‌چنین نشر ماهی ۱۹ جلد از این مجموعه را با ترجمه امیرمهدی حقیقت روانه‌ی بازار کرده است.

شاید مهم‌ترین دلیل اقبال جونی بی جونز ، دست یافتن به روح کودکی باشد. جونی دختر کنجکاو و پر هیجانی است و در هر کدام از جلدهای کتاب با یک چالش تازه روبه‌رو می‌شود. روش‌های تفکر جونی کاملاً منطبق با سن اوست و علت خرابکاری‌هایش آن‌قدر کودکانه است که گاهی تصور اینکه یک نویسنده‌ی بزرگسال توانسته باشد اینقدر با درون یک کودک آشنا باشد برای ما دور از ذهن است.

هم‌چنین در هر جلد از کتاب ما با موضوعی تازه روبه‌رو می‌شویم که می تواند هم برای بچه‌ها و هم برای والدین اثر تربیتی مناسب داشته باشد. به خصوص در کشور ما که آموزش‌های مناسب به والدین و حتی معلمان درباره‌ی روش برخورد با خردسالان داده نمی‌شود خواندن سری کتاب‌های جونی‌ بی جونز می‌تواند برای بزرگسالان نیز ایده‌های جذابی درباره‌ی برخورد با اشتباهات کودکان و حتی نحوه‌ی اداره‌ی کلاس برای معلمان داشته باشد.

جونی بی جونز در عین اینکه سری رمان طنز است مجموعه‌ای است سرشار از ارزش های والای انسانی و روش‌های مختلف برای ایجاد همدلی بین بچه‌ها و پاسخ‌هایی ساده اما عمیق به سوال‌های کودکان و توجه ویژه به درک و پذیرش تفاوت‌های کودکان آن هم با نگاهی عمیقاً کودکانه.

شاید در سراسر مجموعه افت و خیزهای متفاوتی وجود داشته باشد. بعضی داستان‌ها خلاقانه‌تر و بعضی گاهی به کلیشه نزدیک شده‌اند. خصوصاً آن‌ها که مربوط به کریسمس یا مناسبت‌های دیگر هستند. گویا طبق توافقی نانوشته نویسنده‌های رمان‌های مجموعه‌ای تصمیم گرفته‌اند در هر سری از این مجموعه‌ها برای توجه به فرهنگ کشور خودشان به موضوعات مناسبتی نیز بپردازند که تکرار آن می‌تواند اندکی دست و پای نویسنده‌ها را ببندد. اما در هر حال باربارا پارک از آن نویسنده‌ها نیست که از پس چنین چالش‌هایی برنیاید و باید اعتراف کرد تمام جلدهای مجموعه‌ی جونی بی جونز خواندنی هستند و اغلب آن ها چیزهای زیادی برای آموختن دارند.

ارسال نظر