نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. سه پیشی و یک هیولا: هیولا یا مادر عصبانی
27 اردیبهشت 1402

سه پیشی و یک هیولا: هیولا یا مادر عصبانی

برف آمد و پیتی و پاتی و پوس، رفتند برف‌بازی. اما وقتی یک کاغذ پیدا کردند که روی آن نوشته بود مراقب هیولا باشید این روزها خیلی عصبانی است؛ ماجرا کمی عجیب شد!

کتاب سه پیشی و یک هیولا نوشته‌ی سارا شاهین‌کانات با ترجمه نازلی خلیلی صفا  و تصویرگری عایشه اینان توسط انتشارات برکه منتشر شده است.

پیتی و پاتی و پوس، سه گربه‌ی بامزه، برای اولین بار در حال برف‌بازی هستند که ناگهان با یک یادداشت روبه‌رو می‌شوند که در مورد یک هیولای عصبانی هشدار می‌دهد. اما آیا هیولا واقعاً وجود دارد؟

آن‌ها با توله سگ کوچولویی روبه‌رو می‌شوند که توی برف تنها مانده و از او مراقبت می‌کنند که ناگهان هیولا می‌آید و آن‌ها از هوش می‌روند. وقتی به هوش می‌آیند متوجه می‌شوند که هیولا، در واقع مادر سگ کوچولو است که می‌خواسته از بچه‌اش محافظت کند!

موضوع هیولا به خاطر ترس کودکان از موجودات خیالی، همیشه دستمایه‌ی داستان‌ها و افسانه‌های مختلف بوده است.  در بعضی از این داستان‌ها، هیولا وجود دارد و در بعضی از آن‌ها نه!

در داستان سه پیشی و یک هیولا، نویسنده تلاش دارد با موضوع هیولا به صورت منطقی روبه‌رو شود و به کودکان نشان دهد گاهی چیزها آن طوری که به نظر می‌آید نیست و باید به جای ترس، به کلیت ماجرا با چشم باز و منطق روبه‌رو شد. در عین حال موضوع فرعی که نویسنده بر آن تاکید می‌کند نوع حفاظت و حمایت حیوانات از فرزندان تازه متولد شده است. انتقال این نوع اطلاعات از طریق داستان‌ها برای خردسالان جالب و البته لازم است. چون می‌توانند در موارد مشابه خود را به جای قهرمانان داستان بگذارند و از خودشان با آگاهی بیشتر محافظت کنند. ضمن اینکه زندگی حیوانات و نوع نگاه و تفکر آن‌ها همیشه برای خردسالان وکودکان جالب است.

کتاب سه پیشی و یک هیولا، از جنبه‌هایی که گفته شد نکات برجسته‌ی خوبی دارد. از لحاظ سادگی داستان نیز برای کودکان خردسال قابل فهم و جذاب است اما ممکن است برای کودکان دبستانی اندکی ساده به نظر بیاید.

تصویرگری‌های کتاب، با رنگ‌های درخشان، خطوط درشت و وضوح صحنه‌ها به جذابیت روایت برای خردسالان می‌افزاید. همچنین طنز ظریفی در تصویر گربه‌ها وجود دارد که شخصیت آن‌ها را برای مخاطب دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

ارسال نظر