نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. سه پیشی و یک آرزو: زیبایی دوستی‌های عمیق
27 اردیبهشت 1402

سه پیشی و یک آرزو: زیبایی دوستی‌های عمیق

پیتی از زمانی که پوس گفته با دیدن یک ستاره‌ی دنباله‌دار آرزویش برآورده می‌شود به آسمان چشم دوخته و حاضر نیست هیچ کار دیگری بکند. حالا دوستانش پاتی و پوس نگران او هستند و می‌خواهند هر طور شده به او کمک کنند.

کتاب سه پیشی و یک آرزو نوشته‌ی سارا شاهین‌کانات با ترجمه نازلی خلیلی صفا  و تصویرگری عایشه اینان توسط انتشارات برکه منتشر شده است.

داستان ماجرای آرزوهای زیبای سه گربه‌ی داستان است که با همدیگر دوست هستند. یک روز پوس می‌گوید که هر کس یک ستاره‌ی دنباله‌دار ببیند خیلی خوش‌شانس است چون آرزویش برآورده می‌شود. پیتی از آن به بعد همش به آسمان چشم می‌دوزد تا بتواند یک ستاره‌ی دنباله‌دار ببیند. به همین دلیل مدام بلاهای مختلفی سرش می‌آید. دوستانش که نگرانش شده‌اند با کمک یک چراغ‌قوه و خانم‌ لک‌لکه کاری می‌کنند که او یک ستاره‌ی دنباله‌دار ببیند. ستاره‌ای که آن‌ها درست کرده‌اند.

پیتی وقتی ستاره را می‌بیند خیلی خوشحال می‌شود و آرزو می‌کند دوستی‌اش با پاتی و پوس پایدار بماند. دوستانش از دور این آرزو را می‌شنوند. وقتی پیتی از شدت خستگی خوابش می‌برد یک ستاره‌ی دنباله‌دار واقعی در آسمان ظاهر می‌شود و این بار دو گربه‌ی دیگر آرزوی او را تکرار می‌کنند.

عمق مفهوم دوستی و تلاش و محبت این گروه دوستان، برای حمایت و ادامه‌ی مهر و دوستی، داستان لطیف و جذابی خلق کرده است. داستانی که در آن هر کدام از دوستان در حال فداکاری برای یکدیگر هستند.

ضمن این زیبایی مفهومی، داستان از تعلیق مناسبی برخوردار است. از ابتدای داستان ، کودک، کنجکاو است بداند چرا پیتی انقدر منتظر دیدن ستاره‌ی دنباله‌دار است؟ کدام آرزوست که او را این همه مشتاق دیدن ستاره کرده است؟ مخاطب پس از آنکه آرزوی او را می‌فهمد تحت تاثیر احساسات او قرار می‌‌گیرد. در عین حال حرکت دوستان او برای پدید آوردن یک ستاره‌ی دنباله‌دار در آسمان می‌تواند برای کودک جالب باشد.

ارسال نظر