نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. ماجراجوی آزمایشگاه : هیجان در آزمایشگاه
27 اردیبهشت 1402

ماجراجوی آزمایشگاه : هیجان در آزمایشگاه

شب است و در آزمایشگاه مدرسه غوغایی است. اسکلت راه افتاده و چراغ الکلی، الکی پوف می‌کند. اسکلت تصمیم گرفته توی مدرسه بچرخد و تا صبح نشده حسابی ماجراجویی کند.

داستان «ماجراجوی آزمایشگاه»  از مجموعه‌ی  «وقتی ما نیستیم» نوشته آویسا شرفی با تصویرگری مجتبی حیدرپناه در انتشارات میچکا منتشر شده است.

ماجرای داستان از آن جا شروع می‌شود که وسایل‌ آزمایشگاه علوم مدرسه شب‌ها بیدار می‌شوند و بعد از قفل شدن در، شروع به حرکت می‌کنند. ماجراجوی اصلی آزمایشگاه هم اسکلت است. یک شب که سرایدار مدرسه در را قفل نکرده؛ اسکلت و چراغ الکلی راه می‌افتند توی مدرسه تا ماجراجویی کنند. اما وقتی توی یک کلاس هستند سرایدار در را قفل می‌کند. آن‌ها حسابی شیطنت می‌کنند و اسکلت روی تخته نقش و نگار می‌کشد و بعد خوابش می‌برد.

صبح که می‌شود سرایدار در کلاس‌ها را باز می‌کند و می‌رود و اسکلت و چراغ الکلی به سرعت و قبل از اینکه لو بروند به آزمایشگاه برمی‌گردند.

تخیل درباره‌ی اشیا و زندگی دیگر آن‌ها وقتی ما نیستیم در ادبیات کودک سابقه دارد اما آنچه بیش از همه کودکان را در مورد چنین تخیلاتی هیجان‌زده کرد انیمیشن داستان اسباب‌بازی بود. این نوع تخیل وام‌گرفته از دیدگاه خود کودکان است. چرا که اغلب کودکان اسباب‌بازی‌ها و اشیا و وسایل خود را زنده می‌پندارند.

نویسنده‌ی داستان این بار سراغ وسایل آزمایشگاه مدرسه رفته است که قابلیت زیادی برای ایجاد ماجراهای هیجان‌انگیز دارند. به خصوص اسکلت که بیشتر از هر وسیله‌ی دیگری به یک انسان زنده شباهت دارد.

در این قسمت از داستان، نویسنده به سراغ ماجراجویی شبانه‌ی اسکلت و چراغ الکی رفته است. کودکان در این داستان به راحتی با وسایل آزمایشگاه و شخصیت آن‌ها آشنا می‌شوند. شخصیت‌ها در ابتدای داستان با تصویرگری جذاب معرفی شده‌اند. این تصویرگری‌ها در جذابیت داستان نقش زیادی دارند.

کوتاهی داستان و تصویرهای آن، کتاب را برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند تازه کتاب‌ خواندن را شروع کنند و یا آن دسته از دبستانی‌ها که حوصله‌ی کمی برای مطالعه دارند جذاب‌تر می‌کند. اما همین خصوصیت ممکن است برای کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای در این سن و سال جالب نباشد.

در این جلد از کتاب کمی در انتخاب رنگ فونت مشکل وجود دارد که در جلدهای دیگر برطرف شده است.

ارسال نظر