نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. رئیس آزمایشگاه: دعوا بر سر ریاست
27 اردیبهشت 1402

رئیس آزمایشگاه: دعوا بر سر ریاست

تا حالا فقط اسکلت بود که ادعای ریاست آزمایشگاه را داشت. اما اوضاع وخیم شده و مولاژ هم به آزمایشگاه اضافه شده! حالا کی باید رئیس آزمایشگاه باشد؟

داستان «رئیس آزمایشگاه»  از مجموعه‌ی  «وقتی ما نیستیم» نوشته آویسا شرفی با تصویرگری مجتبی حیدرپناه در انتشارات میچکا منتشر شده است.

وقتی مولاژ وارد آزمایشگاه می‌شود دعوا بین او و اسکلت برای ریاست، شروع می‌شود. آن‌ها همه‌ی راه‌ها را برای رقابت امتحان می‌کنند تا وسایل آزمایشگاه دعوا را برای انتخاب رئیس آزمایشگاه پیشنهاد می‌دهند. اما اسکلت که از مغز مولاژ خوشش آمده با او معامله می‌کند و به او اجازه می‌دهد در ازای اینکه یک شب مغزش را به اسکلت قر بدهد رئیس آزمایشگاه باشد. مولاژ هم فکر می‌کند چی از این بهتر؟

نیمه شب اسکلت با مغز قرضی‌اش حسابی فکر می‌کند و دلش می‌خواهد قلب هم داشته باشد. مولاژ که دیگر مغز ندارد به راحتی قلبش را به اسکلت می‌دهد و او هم که حسابی سرخوش شده می‌زند زیر آواز و نمی‌گذارد کسی بخوابد. صبح اول وقت همه خواب می‌مانند و سرایدار مدرسه اسکلت را با آن سر و وضع عجیب می‌بیند.

ماجرای این بار کتاب «وقتی ما نیستیم» از لحاظ داستانی به دلیل داشتن موضوع خاص و رقابت اسکلت و مولاژ جذاب و پرهیجان است. نویسنده به خوبی تفاوت‌های اسکلت و مولاژ را برمی‌شمرد و همچنین در میانه‌ی داستان تلاش می‌کند آموزش کوچکی از بخش‌های مختلف مولاژ‌ در اختیار کودکان قرار بدهد. چنین آموزش‌هایی می‌تواند به عنوان آموزش‌های خلاقانه به معلمین کمک کند. کودکانی که با این تصاویر و توصیفات داستانی ویژگی‌های اعضای بدن را یاد می‌گیرند بعید است به راحتی آن را فراموش کنند.

به همین دلیل رئیس آزمایشگاه نیز مانند کتاب‌های دیگر همین سری کتاب می‌تواند کمک خوبی برای معلمین علوم باشد و به آموزش کودکان یاری برساند.

جز آن جذابیت داستان وشخصیت‌ها و خلاقیت تصویرگری، مخاطب را جذب می‌کند و تا انتهای داستان نگه می‌دارد. دعوا بر سر ریاست نیز موضوعی چالشی است که خود کودکان در انتخاب سرگروه‌ها در مدارس ممکن است با آن درگیر باشند. اصل توافق به جای دعوا نیز پیشنهادی است که نویسنده به کودکان ارائه می‌دهد تا بتوانند با گفتگو چنین مشکلاتی را حل کنند.

ارسال نظر