نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. من، من هستم : تصویری ازجهان من‌ها
27 اردیبهشت 1402

من، من هستم : تصویری ازجهان من‌ها

من، من هستم. چه کسی فکر می‌کند این «من» بودن بتواند جهان را خراب کند؟ اما وقتی «من» بودن تبدیل می‌شود به احساس مالکیت، آن‌وقت اوضاع خراب می‌شود و چیزهای قشنگ ممکن است خیلی راحت خراب شوند.

داستان تصویری «من، من هستم» نوشته ماری لوئیس فیتزپاتریک با ترجمه‌ی ناهید معتمدی در انتشارات میچکا منتشر شده است.

این داستان کوتاه، ماجرای دو پسر را روایت می‌کند که هر کدام در دو سوی یک رودخانه زندگی می‌کنند و خود را «من» و پادشاه همه‌ چیز می‌دانند. این من بودن که گاهی برای هویت‌بخشی به کودکان لازم و ضروری است در این کتاب تصویری از خودخواهی نوع بشر و احساس مالکیت ارائه می‌دهد.

دو کودک ابتدا آن چه خود را مالک آن می‌دانند مقایسه می‌کنند. هر کدام قلمرو خود را بهترین و بزرگترین می‌داند. پس از آن خشم از دیگری وارد می‌شود و این خشم به تنفر می‌رسد. وقتی می‌گویند من متنفرم کلمات تبدیل به سیم‌خاردار می‌شوند و دنیایشان را خراب می‌کنند.

خراب شدن هر چه خوب و زیباست باعث می‌شود دو کودک به صلح برسند. و رودی کوچک پدیدار شود تا همه چیز از نو ساخته شود.

من، من هستم از این دید مروج صلح است و به عاقبت خودخواهی انسان می‌پردازند. شاید اگر هر کدام از کودکان جهان روزی از این منظر به من بودن خود نگاه می‌کردند دیگر نیاز به خودکامگی و خرابی جهان و بعد دوباره ساختن آن نبود. از این جهت، این کتاب می‌تواند برای همه‌ی کودکان لازم و ارزشمند باشد.

گروه سنی کتاب از نظر ناشر بالای هشت سال بوده است که منطقی به نظر می‌رسد. با وجود اینکه کتاب، بیشتر دارای تصویر است و کلمات نقش کمی در روایت داستان دارند اما با توجه به نمادهای استفاده شده در داستان و پیچیده بودن فهم داستان از خلال تصویرها ممکن است برای کودکان پیش از دبستان جذابیت لازم را نداشته باشد. البته به طور کلی دسته‌بندی‌های مربوط به گروه سنی، دقیق و کامل نیست و همیشه کودکانی هستند که درک و برداشت متفاوتی نسبت به کتاب‌ها دارند.

نویسنده‌ی کتاب در نگارش داستان، نگاهی به فرهنگ سرخپوستان بومی امریکا داشته است  و از نمادهای این فرهنگ استفاده کرده است. در رد مفهوم منیت و خودخواهی، فرهنگ عرفانی ایرانی نیز سرشار از داستان‌ها و نمادهاست که پیوندی عمیق با نگاه نویسنده به مفهوم انسان و خودخواهی‌های او دارد.

ارسال نظر