نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. چرا؟ : روایت چرایی جنگ
27 اردیبهشت 1402

چرا؟ : روایت چرایی جنگ

جنگ‌ها برای چی اتفاق می‌افتند؟ آیا ممکن است دو تا لشکر برای خاطر یک گل حسابی به جان هم بیفتند؟ وسط یک جنگ درست و حسابی اصلاً کسی می‌داند چرا دارد می‌جنگد؟

کتاب «چرا؟» با نویسندگی و تصویرگری نیکلای پوپوف با ترجمه‌ی بهار اشراق در انتشارات میچکا منتشر شده است.

قورباغه و موش سر یک گل دعوایشان شده است. وقتی قورباغه موفق می‌شود گل را از چنگ موش دربیاورد خیلی خوشحال می‌شود اما بعد لشکر موش‌ها حمله می‌کنند و جنگی اساسی بین این دو لشکر شکل می‌گیرد. وقتی میدان جنگ از بین می‌رود همه از خودشان می‌پرسند چرا این همه جنگیده‌اند؟

روایت جنگ شاید برای بعضی از بچه‌ها غریب باشد. شاید آن‌ها به طور معمول هرگز راجع به جنگ فکر نکنند. اما آیا صحبت‌ کردن از جنگ به نفع همه نیست؟ آیا اگر کودکان ضد جنگ داشته باشیم دنیایی بهتر نخواهیم داشت؟

به نظر می‌رسد نویسنده با چنین نگرشی به موضوع جنگ و چرایی آن می‌پردازد. اغلب جنگ‌ها همانطور که نویسنده ترسیم کرده به خاطر هیچ و پوچ هستند. ادعای مالکیتی که باعث جنگ می‌شود برای کودکان خردسال که درباره‌ی مالکیت با دوستانشان چالش‌های بسیاری دارند قابل درک است. این کتاب به درک بهتر همین چالش‌ها نیز کمک می‌کند. آیا لازم است برای مالکیت اسباب‌بازی‌ها آنقدر بجنگیم تا آن‌ها را خراب کنیم؟

ساختار داستان، ساده و پایان آن قابل حدس است اما توجه به فلسفه‌ی جنگ آن را به نوعی از دیگر داستان‌های مشابه متمایز می‌کند.

تصویرگری‌ها با رنگ‌های کدر و مات با محتوای داستان هم‌خوانی دارد و در عین حال طنز کم‌رنگی که در میانه‌ی جنگ جریان دارد محتوای جنگ را بیش از پیش به چالش می‌کشد.

ارسال نظر