نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. بره و پروانه: داستان تفاوت‌ها
27 اردیبهشت 1402

بره و پروانه: داستان تفاوت‌ها

پروانه حسابی جست و خیز می‌کند و از این طرف به آن طرف پرواز می‌کند. بره از اینکه او شبیه خودش نیست تعجب کرده و مدام از او سوال می‌پرسد. چرا جایی نمی‌مانی؟ کجا می خوابی؟ چرا پیش من نمی‌مانی؟ اما پروانه دوست دارد آزاد باشد و هیچ جا بند نمی‌شود. وقتی باد و باران از راه می‌رسد پروانه دچار مشکل می‌شود...

کتاب بره و پروانه نوشته‌ی آرنولد ساندگارد با ترجمه مجید عمیق و تصویرگری اریک کارل توسط نشر میچکا به بازار آمده است.

بره به پروانه نگاه می‌کند و از جست و خیز او متعجب است. بره برای خوابیدن نیاز دارد پیش مادرش باشد اما به نظر می رسد پروانه آزاد و شاد و رهاست. او هر جا دوست دارد می‌رود و مثل بره از تنها ماندن نمی‌ترسد.

اما وقتی باد و باران می‌شود بال پروانه خیس می‌شود و بره او را گم می‌کند. بره که حسابی نگران شده پیش مادر برمی‌گردد و پروانه را خیس و خسته پشت خودش پیدا می‌کند. بعد از باران پروانه خشک می‌شود و با خوردن شهد گل‌ها سرحال می‌شود و می‌رود. بهتر است پروانه به جایی برود که گرم‌تر باشد.

نویسنده با این داستان تلاش کرده به سادگی، تفاوت را برای کودکان توضیح دهد. اینکه تفاوت داشتن به معنی خوب بودن یا بد بودن نیست. هر ویژگی دارای خصایص متفاوت و خوبی‌ها و بدی‌های متفاوت است و هر کس باید برای خودش با توجه به ویژگی‌هایش بهترین تصمیم را بگیرد.

برای بره بهتر است پیش مادرش بماند اما برای پروانه بهتر است به جایی برود که کمتر در معرض باد و باران باشد. پروانه به بره می‌گوید من مثل تو کت پشمی ندارم به همین خاطر باید به سمت جنوب بروم.

برای کودکان درک و پذیرفتن تفاوت‌ها اغلب کار دشواری است. چرا که جامعه اغلب هنجارها و کلیشه‌هایی تعریف می‌کند که به عنوان معیار خوبی و بدی در نظر گرفته می‌شوند و خواندن چنین داستان‌هایی به کودکان کمک می‌کند از سطح این کلیشه‌ها و هنجارها فراتر بروند و تعریف نیک و بد را در ذهن خود توسعه ببخشند.

تصویرهای کتاب با رنگ‌های درخشان و شاد، فضای کلی صحرا و آزادی و رهایی پروانه را جلوه‌ای دیگر می‌دهند و زمینه‌ی سفید و درشتی تصاویر، آن را برای کودکان سنین پایین‌تر نیز جذاب می‌کند. با وجود اینکه دسته‌بندی گروه سنی از دید ناشر، بالای هفت سال تعریف شده است. این کتاب می‌تواند برای سنین پایین‌تر نیز با قصه‌خوانی یک بزرگسال قابل درک باشد.

ارسال نظر