نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. چه کسی از شنل قرمزی می‌ترسد:  گرگ‌ها بعد از شنل قرمزی   
17 اردیبهشت 1402

چه کسی از شنل قرمزی می‌ترسد:  گرگ‌ها بعد از شنل قرمزی   

گرگ کوچولو می‌خواهد تنهایی به جنگل برود اما قبلش باید به سوال‌های مادرش جواب بدهد چون مادرش نگران است. مخصوصاً که بعد از ماجرای شنل قرمزی همه به گرگ‌ها مشکوک هستند ...

کتاب چه کسی از شنل قرمزی می‌ترسد نوشته‌ی سارا شاهین‌کانات با ترجمه نازنین موفق  و تصویرگری عایشه اینان توسط انتشارات برکه منتشر شده است.

گرگ کوچولو می‌خواهد تنهایی بیرون برود. مادرش مثل تمام مادرها نگران است. البته نگرانی‌های او بیشتر به داستان شنل‌ قرمزی مربوط است. او می‌ترسد مردم با دیدن گرگ کوچولوی تنها او را در ماجرای شنل‌ قرمزی مقصر بدانند. به همین خاطر سوال‌های زیادی از او می‌پرسد تا مطمئن شود او کارهایی را که گرگ داستان شنل قرمزی انجام داد تکرار نمی‌کند و بعد از اینکه مطمئن شد گرگ کوچولو از پس جواب سوال‌ها بر می‌آید به او اجازه می‌دهد بیرون برود.

زیرساخت اصلی داستان، ترس‌های مربوط به تنها بیرون رفتن بچه‌هاست که البته به طور واقعی در سنین نوجوانی پیش می‌آید اما کودکان نیز در فکر خود با آن درگیرند. به خصوص پیش از آغاز دبستان، یکی از ترس‌های کودکان رفتن به مدرسه و نوع مواجهه با دنیای بیرون است. در این داستان مادر گرگ کوچولو با روشی صحیح  اطلاعات مناسبی در اختیار فرزندش قرار می‌دهد که او را از خطرات برحذر دارد.

جدا از پرداختن به موضوعی که برای کودکان و والدین آن‌ها مورد توجه است؛ ساختار داستان با توجه به اینکه به داستان دیگری اشاره دارد ؛ برای خردسالان و کودکانی مفید است که داستان شنل قرمزی را خوانده‌اند و با آن آشنایی دارند. این نکته می‌تواند به عنوان یک مزیت و یک نقطه‌ی ضعف تلقی شود.

مزیت چنین طرح داستانی، پرورش تفکر و خلاقیت در کودکان است که ببیند با تغییر داستان‌ها و افسانه‌ها و توجه به آن‌ها به چه صورت می‌توان به داستانی تازه و خلاق دست یافت. نقطه ضعف آن نیز این است که اگر کودک یا خردسال به اندازه‌ی کافی با داستان اصلی آشنایی نداشته باشد این داستان برای او جذاب نخواهد بود. البته در افسانه‌ها و داستان هایی که به اندازه‌ی شنل قرمزی فراگیر هستند احتمال این‌که کسانی با قصه‌ی اصلی آشنا نباشند اندک خواهد بود.

ارسال نظر