نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. قلعه‌ی حیوانات: شورش برای شورش
21 اسفند 1402

قلعه‌ی حیوانات: شورش برای شورش

قلعه‌ی حیوانات داستانی شگفت از رویارویی حیوانات با مالک مزرعه است. آن‌ها با شورشی به رهبری خوک‌ها موفق می‌شوند صاحب مزرعه و همسرش را بیرون بیندازند و آزادی و استقلال خود را به دست بیاورند اما پس از آن دچار بحران‌های دیگری می‌شوند. خوک‌ها که ریاست را به دست گرفته‌اند قوانین جدیدس وضع می‌کنند که شرایط را تغییر می‌دهد.

قلعه‌ی حیوانات، شاهکار جرج اورول جهانی‌ترین کتاب این نویسنده است. پس از انتشار قلعه‌ی حیوانات، خوانندگان، آن را با انقلاب‌های کمونیستی معاصرش مقایسه کردند و شخصیت‌های رمان را با رهبران انقلاب‌ها یکی دانستند.
ماجرا در یک مزرعه اتفاق می‌افتد. حیوانات مزرعه به رهبری یک خوک شورش می‌کنند. چرا که معتقدند باید مزرعه‌ را از وجود انسان پاک کرد. آن‌ها شورش می‌کنند و موفق می‌شوند صاحب مزرعه و همسرش را بیرون کنند.
پس از آن ساختار حکومت تغییر می‌کند و پس از چند روز خوک پیری که رهبری شورش را به دست داشت می‌میرد و دو خوک جوان رهبر حیوانات مزرعه می‌شوند. 
جورج اورول در این رمان، مو به مو تحولات یک انقلاب ایدئولوژیک را به تصویر کشیده و با زبان تمثیل و اشاره، روند تغییر آرمان‌های یک انقلاب رادیکال را نشان داده است. حیوانات مزرعه هر کدام نماد دسته یا گروه خاصی هستند. شخصیت رهبر جوان این حیوانات با شخصیت استالین مقایسه شده است. 
خوانندگان قلعه‌ی حیوانات اغلب، از چنین مقایسه‌هایی شگفت‌زده می‌شوند و شباهت‌های این داستان را با شرایط حقیقی بسیاری از انقلاب‌ها، حیرت‌انگیز می‌یابند. 
زبان داستان، روان است و طنز پنهان در نوع روایت و داستان، قلعه‌‌ی حیوانات را خوش‌خوان و لذت‌بخش می‌کند.
به واسطه‌ی ویژگی‌های خاص داستانی و موضوعی، رمان قلعه‌ی حیوانات از آن دست کتاب‌هایی است که هر کتاب‌خوان حرفه‌ای باید حداقل یک بار در زندگی‌اش بخواند.
دغدغه‌ی اصلی نویسنده، موضوع عدالت و آزادی است. حیوانات برای رسیدن به برابری تلاش می‌کنند و وقتی موفق می‌شوند آقای جونز صاحب مزرعه را بیرون کنند به خیال آزادی، سرخوشانه شادمانی می‌کنند غافل از اینکه اگر حیوانات برابرند اما خوک‌ها برابرترند و قرار نیست چیزی به نام عدالت و آزادی وجود داشته باشد. نویسنده به نقد فساد در قدرت می‌پردازد و آن را ناگزیر می‌داند. او انقلاب‌های آزادی‌خواه را با  چالش‌های سخت رو در رو می‌داند و ساختار قدرت پس از انقلاب را مانند ساختار قبلی فاسد و ستمگرانه می‌بیند. 
 

ارسال نظر