نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. آرزوهای بزرگ: بازگشت به انسان
19 اسفند 1402

آرزوهای بزرگ: بازگشت به انسان

آرزوهای بزرگ روایت داستان زندگی هفت سالگی تا سی و پنج سالگی پسری به نام پیپ است که پدر و مادر خود را از دست داده و با خواهرش جو و همسر او زندگی می‌کند. آشنایی او با یک مجرم فراری و کار و زندگی در خانه‌ی خانم هاویشام زندگی او را دستخوش حوادثی می‌کند که مسیر تازه‌ای را به او نشان می‌دهد.

چارلز دیکنز با رمان‌های خود سیلی سخت حقیقت را بر گوش انسان نواخت و آرزوهای بزرگ بیش از تمام آثارش به حقیقت درونی او نزدیک است. تا آنجا که بسیاری این اثر را زندگی‌نامه‌ی خودنوشت دیکنز نامیده‌اند. 
چارلز دیکنز درخانواده‌ای فقیر زاده شد و به دلیل شرایط خانواده از ۱۲ سالگی به کار مشغول شد. او که  استعداد عجیبی در نوشتن داشت توانست جای خود را در کارهای مختلفی مانند دفتر وکالت، روزنامه و .. باز کند  تا اینکه با نوشتن رمان تبدیل به یکی از پرطرفدارترین نویسندگان دنیا شد. 
پیپ شخصیت اصلی رمان آرزوهای بزرگ آنقدر به نویسنده شبیه است که بسیاری سرگذشت این دو را مقایسه کرده‌اند. پیپ که پدر و مادر خود را از دست داده است با خواهر و شوهر خواهرش زندگی می‌کند. یک روز پیپ بر مزار پدر و مادر با یک زندانی فراری ملاقات می‌کند و دلیل وضعیت وخیم او برایش غذا می‌آورد و به او کمک می‌کند از شر زنجیرهایش خلاص شود. 
پس از آن پیپ به استخدام خانم هاویشام در می‌آید. خانم هاویشام که از تمام مردان متنفر است این نفرت را به دختر‌خوانده‌اش استلا نیز منتقل کرده است. پیپ که عاشق استلا شده است از او نیز جز نفرت و تحقیر نمی‌بیند. فقر و احساس حقارت ناشی از آن پیپ را اذیت می‌کند. او تصمیم می‌گیرد کاری کند که از این شرایط خلاص شود و کسی نیز به کمک او می‌آید. 
یکی از مهم‌ترین نقاط قوت چارلز دیکنز، نویسنده‌ی رئالیست، شخصیت‌پردازی‌های او است. دقت او در جزییات و خلق شخصیت‌هایی که در تاریخ ادبیات نظیر نداشته‌اند به کار او جلوه‌ی خاصی داده است. خانم هاویشام یکی از همان شخصیت‌هاست. او که در روز عروسی توسط نامزدش رها شده است چنان نفرتی از مردان پیدا کرده که رفتار او را زبانزد خاص و عام کرده است. او یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های داستانی طول تاریخ است. کاری که جز از نویسنده‌ای مثل چارلز دیکنز برنمی‌آید. 
همچنین چارلز دیکنز در آثارش به کلان‌روایت‌هایی که ذهن بشر را به خود مشغول می‌کند می‌پردازد. مثل فقر و ثروت، عشق و نفرت، بذل و بخشش و خساست، حقیقت و دروغ و ... و در عین حال فلسفه‌ی زندگی خاص خود را دارد. او معتقد است که نیکی در نهایت به سرانجام خواهد رسید و چیزی شبیه کارما وجود دارد. مانند زندگی پیپ که با کمک و محبت در نهایت به سرانجام می‌رسد. اما در این زمینه افراط نمی‌کند و پایان شیرین بیهوده برای داستان‌هایش نمی‌سازد. بلکه زهر حقیقت در تمام داستان‌های او جریان دارد. آرزوهای بزرگ یکی از بهترین و دقیق‌ترین کتاب‌ها برای شناخت و لذت بردن از کار این نویسنده‌ی بزرگ است. 
 

ارسال نظر