نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. مرد کوچک: کوچک اما قهرمان
15 اسفند 1402

مرد کوچک: کوچک اما قهرمان

مکسشن پسر بندانگشتی اهل روستایی است به نام پیکل اشتاین بود. پدر و مادرش در سیرک کار می‌کردند و هنرمندان معروفی بودند. اما در شش سالگی مکسشن فوت کردند. بنابراین او پیش پروفسور بوکوس فون پوکوس که شعبده‌باز سیرک و همکار والدینش بود ماند. او تصمیم گرفت بازیگر شود اما این کار برای پسر به آن کوچکی کار ساده‌ای نبود.

کتاب مرد کوچک  نوشته‌ی اریش کستنر با تصویرگری هورست لمکه  و با ترجمه‌ی کمال بهروزکیا توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
داستان مرد کوچک سرگذشت پسری است که اندازه‌اش از پنج سانتی‌متر بیشتر نمی‌شود. او که مکسشن پیکل اشتاینر نام دارد اهل روستایی به همین نام است که تمام اهالی آن هم قد و قواره‌ی او هستند اما این روستا برای آرزوهای پدر و مادر مکسشن کافی نبود. آن‌ها که آکروبات‌بازهای هنرمندی بودند در سیرک مشغول شدند و از روستایشان مهاجرت کردند. وقتی مکسشن ۶ ساله بود هر دوی آن‌ها از این دنیا رفتند و او که تنها مانده بود در کنار پروفسور بوکوس فون پوکوس ماند و تصمیم گرفت بازیگر شود. 
این کار اصلاً راحت نبود. به خاطر این که مکسش آن‌قدر کوچک بود که توی سیرک کسی او را از دور نمی‌دید. پروفسور تلاش کرد برای مکسشن کارهای دیگری پیشنهاد دهد اما او فقط و فقط علاقه‌مند بود بازیگر شود. پس پروفسور دست به کار شد تا برای او راه تازه‌ای برای شرکت در برنامه‌ی شعبده‌بازی پیدا کند. 
اریش کستنر نویسنده‌ی شهیر آلمانی که به عنوان پدر ادبیات کودک آلمان شناخته می‌شود واقعیت‌های زندگی را دستمایه‌ی خیال قرار می‌دهد. او با بیانی طنز روایت‌هایی از زندگی را ترسیم می‌کند که خوانندگان نوجوان را درباره‌ی معنای حقیقی زندگی به فکر وا‌می‌دارد. 
قهرمانان او اغلب دارای صداقت و ارزش‌های اخلاقی مشابه هستند و در زندگی به سمت سعادت حرکت می‌کنند و در این مسیر به اطرافیان خود نیز کمک می‌کنند. مانند آن‌چه در داستان مرد کوچک رخ می‌دهد. درست وقتی که قهرمانان داستان به آن‌چه می‌خواهند می‌رسند دوستان خود را نیز فراموش نمی‌کنند و حاضر نمی‌شوند برای پیشرفت از سیرکی که در آن کار می‌کرده‌اند بگذرند.  
شخصیت‌های رمان مرد کوچک مانند آن‌چه اغلب در ادبیات کلاسیک رخ می‌دهد در دنیای تفاوت بین خوب‌ها و بدها زندگی می‌کنند. قهرمانان داستان با آدم‌بد‌ها مبارزه می‌کنند و اغلب موفق می‌شوند با صداقت و شجاعت خود کاری کنند که بر بدی پیروز شوند. این ویژگی، مورد علاقه‌ی نوجوانان قرار می‌گیرد چرا که آن‌ها عموماً آرمان‌خواه هستند و چنین داستان‌‌هایی مشوق آنان برای دست یافتن به خصوصیات اخلاقی مثبت هستند.  
 

ارسال نظر