نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. بربادرفته: زندگی ابدی در داستان
13 اسفند 1402

بربادرفته: زندگی ابدی در داستان

اسکارلت اوهارا دختر نازپروده‌ی امریکایی در گیر و دار جنگ داخلی امریکا دچار مشکلات زیادی می‌شود. او برای خلاصی از شرایط پس از جنگ دست به هر کاری می‌زند و زندگی‌اش دستخوش حوادث زیادی می‌شود که شخصیت او را متحول می‌کند. او که درگیر عشقی یک‌طرفه است تلاش می‌کند به آن‌چه می‌خواهد دست پیدا کند.

بربادرفته شاهکار جاودان مارگارت میچل در سال ۱۹۳۶ خلق شد و در سال بعد جایزه پولتیزر گرفت. این اثر در طول سال‌ها آنقدر پرطرفدار شد که در نظرسنجی‌های اخیر پس از کتاب مقدس مسیحیان دومین کتاب پرطرفدار امریکایی‌ها شناخته شد. البته در این اقبال گسترده نقش فیلم بسیار زیبایی که با الهام از این اثر ساخته شد بی‌تاثیر نبوده است. اما این اثر کلاسیک به تنهایی نیز بسیار زیبا و عمیق است.
قهرمان داستان، اسکارلت اوهارا دختر مزرعه‌داری ثروتمند است و در مزرعه‌ای به نام تارا که برای پدر بسیار ارزشمند است در ناز و نعمت روزگار می‌گذارد و مهم‌ترین دغدغه‌ی او شرکت در مهمانی‌ها و انتخاب لباس و آمادگی برای ازدواج است. او عاشق پسری به نام اشلی است که در همان آغاز داستان می‌فهمد قصد ازدواج با فرد دیگری را دارد. 
اسکارلت که محبوب‌ترین دختر آن اطراف است این کار اشلی را برنمی‌تابد و بلافاصله قول ازدواج به چارلز می‌دهد. چارلز که دیوانه‌وار عاشق اسکارلت است از این اتفاق خوشحال می‌شود اما این خوشحالی با ورود داستان به ماجراهای جنگ داخلی امریکا دیری نمی‌پاید. 
دنیای شاد و رنگارنگ اسکارلت که نویسنده به زیبایی آن را به رنگ‌های درخشان لباس‌های رویایی و صدای دل‌انگیز موسیقی و رقص و مهمانی آراسته است ناگهان با نفیر جنگ از هم می‌پاشد و پسرانی که با شادمانی در مهمانی‌ها آماده‌ی زندگی‌ متمولانه‌ی خود بودند حالا برای جنگ به سمت شمال می‌روند. 
نویسنده در خلال داستان بخش اعظمی از تاریخ امریکا را به تصویر می‌کشد. نوع نگاه شمالی‌ها و جنوبی‌ها به زندگی و به موضوع برده‌داری و آزادی و عشق و ... در تمام طول داستان منعکس می‌شود. شخصیت‌های داستان پرداخت فوق‌العاده‌ای دارند و آنقدر درست ترسیم شده‌اند که سال‌های سال برای دیگر نویسندگان به عنوان الگوی شخصیت‌پردازی بررسی شده‌اند. 
شخصیت‌های دیگر در کنار اسکارلت، ویژگی‌های منفی و مثبت او را برجسته می‌کنند. حضور ملانی که سراسر لطف و مهربانی و بخشش است، خودخواهی‌های اسکارلت را عمق بیشتر می‌بخشد. رت باتلر که به ابتدا به عنوان فردی لاابالی و ضد جامعه وارد مهمانی می‌شود در طول داستان ویژگی‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد و عشق یک‌طرفه‌ی اسکارلت به اشلی را به چالش می‌کشد. 
تغییر و تحولات شخصیت‌ها تا پایان داستان و اتفاقاتی که هیچ خواننده‌ای نمی‌تواند آن‌ها را پیش‌بینی کند مخاطب را تا پایان داستان، همراه خود می‌کشد و داستان‌ را برای بارها و بارها خواندن دل‌انگیز می‌کند. شاهکار بی‌بدیل مارگارت میچل خلق زندگی حقیقی در خلال سطرهای مرده است. 
 

ارسال نظر