نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. فرنسه: مبارزه با دست‌های کوچک
13 اسفند 1402

فرنسه: مبارزه با دست‌های کوچک

فرنسه دختر باهوشی است. او دوستان زیادی ندارد اما توی مدرسه به او بد نمی‌گذرد. توی خانه هم همه چیز خوب است تا وقتی که قرار می‌شود آن‌ها خانه بخرند. اما رفتار پدرش کم‌کم تغییر می‌کند. او دیگر مثل سابق نیست. نمی‌تواند مثل قبل خوشحال باشد و بخندد. از همه چیز عصبانی است و گاهی خشونت به خرج می‌دهد. به همین خاطر زندگی فرنسه تغییر می‌کند.

کتاب فرنسه نوشته‌ی پتر هرتلینگ با ترجمه گیتا رسولی توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
فرنسه سعی می‌کند توی مدرسه با همه چیز کنار بیاید. اما بیشتر از همه توی کلاس ویولون موفق است. توی خانه اوضاع کمی به هم ریخته است. مامان دنبال خانه می‌گردد و بابا حسابی خشمگین است. اما درباره‌ی خشمش صحبت نمی‌کند. فرنسه و مامان از صحبت نکردن او بیشتر نگران می‌شوند. فرنسه مجبور می‌شود دعواهای پدر و مادر را تحمل کند. بابا حتی گاهی مامان را می‌زند و این موضوع خیلی همه چیز را در ذهن فرنسه به هم می‌ریزد. او تلاش می‌کند بفهمد چرا این اتفاق‌ها می‌افتد به همین خاطر بابا را تعقیب می‌کند. 
وقتی فرنسه حقیقت را می‌فهمد زندگی برایش سخت‌تر می‌شود. او نمی‌داند برای درست شدن زندگی پدر و مادرش چه کاری باید انجام دهد. اما با انجام هر کاری که از دستش برمی‌آید تلاشش را می‌کند. اما آیا فرنسه موفق می‌شود؟ 
فرنسه رمانی تلخ اما قهرمانانه از مواجهه‌ی یک نوجوان با واقعیت‌هایی است که برای شانه‌های او بزرگند اما او ناچار از روبه‌رویی با آن‌هاست. 
فرنسه می‌بیند، می‌شنود و سعی می‌کند با آنچه رویاهایش را دگرگون می‌کند مقابله کند اما آیا او می‌تواند مانع تغییر چیزهای بزرگ شود؟ آیا تلاش او برای تغییر مطابق خواسته‌های پدر و مادرش هست؟
رمان در واقع وارد زندگی نوجوانانی می‌شود که در میان دعواهای پدر و مادر گیر کرده‌اند و احساس ناامنی آن‌ها را به طور دقیق و ملموس به تصویر می‌کشد. ترس‌هایشان را نمودار می‌کند و روش مقابله‌ی آن‌ها را با سختی‌ها نشان می‌دهد. فرنسه نماینده‌ی چنین نوجوانانی است. او از هر راهی که می‌تواند به دنبال راه‌حل می‌گردد اما حقیقت این است که در حل دعواهای پدر و مادر و در میان مشکلات زندگی بزرگسال‌ها، بچه‌ها کم‌ترین توان و تاثیر را دارند. پذیرش این حقیقت که آن‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند اغلب دردناک است اما در نهایت منجر به آسودگی بیشتری می‌شود. 
آشنایی با فرنسه آن هم در دنیای پرتلاطم امروزی می‌تواند دریچه‌ای به حقیقت زندگی و تجربه‌ای عملی برای درک زندگی‌های دیگر برای نوجوان باشد. 
 

ارسال نظر