نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. گذر جانوران: دوئل با شیطان
05 اسفند 1402

گذر جانوران: دوئل با شیطان

گلدی و توداسپیت و بانی به شهر جوئل برگشته‌اند اما شهر خاموش و مرموز است. آن‌ها خود را پنهان می‌کنند تا بفهمند در نبودشان در شهر چه اتفاقی افتاده است. نیروهای شهربانی نیستند. معلوم نیست چه بر سر حامی اعظم آمده است. انگار این سه نوجوان شجاع دوباره باید برای شهر مبارزه کنند.

کتاب گذرجانوران قسمت سوم از سه‌گانه‌ی نگهبانان به قلم لیان تنر با ترجمه‌ی پیمان اسماعیلیان توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
گلدی، توداسپیت و بانی بالاخره به شهر جوئل بازگشتند. اما شهر آن طور که آن‌ها انتظار داشتند نبود. فضای خاموش و دهشتناک شهر آن‌ها را وادار کرد احتیاط به خرج بدهند. در اندک زمانی پس از ورود، آن‌ها متوجه شدند که شهر دیگر در دست حامی اعظم نیست. بلکه بزرگترین خائن شهر، فوگلمن به شهر بازگشته است. 
از نیروهای شهربانی خبری نیست و کاملاً مشخص است که در نبود آن‌ها اتفاقات زیادی در شهر رخ داده است. حالا فوگلمن می‌خواهد برای به دست آوردن نیروی جادویی موزه‌ی دانت به آن‌جا حمله کند. گلدی و توداسپیت تنها نگهبانان موزه هستند و باید برای محافظت از موزه پا در جاده‌ی جانوران بگذارند. گذر جانوران، گذرگاهی باستانی است که در اعماق موزه جای دارد و کسی از آن‌جا زنده باز نگشته است. 
نویسنده، مثل قسمت‌های قبلی این سه‌گانه، موفق شده با شخصیت‌پردازی درست از نقش منفی داستان، شرایط را برای قهرمانان داستان که نوجوان هستند سخت‌تر و هیجان‌انگیزتر سازد. گلدی که در طول داستان‌‌های گذشته نیز با خطرات و مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است در این بخش از داستان، باید با درون خودش روبه‌رو شود. او همچنین درباره‌ی مفاهیمی چون مهربانی دچار چالش می‌شود. آیا مهربانی درونش باید باعث شود که در برابر کفیل هوپ جا خالی کند؟ آیا باید اجازه دهد محبت، او را دوباره به زنجیر بکشد؟ 
توداسپیت نیز مانند گلدی دچار چالش‌های زیادی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها مبارزه‌ی تن‌ به تن با فوگلمن است. توداسپیت باید یک تنه کفیل اعظم را از رفتن به راه گذر جانوران باز دارد و در این راه ترس به خود راه ندهد. اما با وجود همه‌ی این فداکاری‌ها آن‌ کسی که باید مشکل نهایی را حل کند مثل همیشه گلدی است. اوست که باید از خانواده و تمام چیزهایی که برایش مهم هستند بگذرد و شهر را نجات دهد. 
این بخش از سه‌گانه‌ی نگهبانان نیز نوجوانان را با سفر قهرمان همراه می‌کند و به آن‌ها می‌آموزد باید برای آزادی خود و دیگران قدم بردارند و در راه خواسته‌هایشان هر چه می‌توانند انجام دهند. 
 

ارسال نظر