نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جنگ وحشتناک جهانی دوم: دره‌ی بزرگ مرگ
16 بهمن 1402

جنگ وحشتناک جهانی دوم: دره‌ی بزرگ مرگ

شاید باید گفت بدترین دوران تاریخ، دوران جنگ‌ است. اما جنگ‌های قرن بیستم در واقع وحشتناک‌ترین جنگ‌های تاریخ بوده‌اند. جنگ جهانی دوم با توجه به تعداد کشورهای درگیر، سلاح‌های تازه ساخته شده و بمب‌های بزرگی چون بمب اتم در تاریخ سابقه نداشتند. کتاب جنگ وحشتناک جهانی دوم با روایتی متفاوت و با زبانی طنز به وقایع این جنگ می‌پردازد.

جنگ وحشتناک جهانی دوم یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی تاریخ ترسناک است. این مجموعه به نویسندگی تری دیری و ترجمه مهرداد تویسرکانی با تصویرگری مارتین براون در انتشارات افق منتشر شده است. 
از وقایع وحشتناک جنگ جهانی دوم گزارش‌های هولناک زیادی منتشر شده است. ابعاد فجایعی که در این جنگ اتفاق افتاد قاره‌های مختلفی را درگیر کرد. تعداد کشته‌های این جنگ از طرف‌های مختلف جنگ زیاد بود. رقابت تسلیحاتی طرف‌های درگیر که منجر به ساخته شدن سلاح‌های کشتار جمعی نیز شد رقابتی تنگاتنگ و بزرگ بود و دانشمندان زیادی برای ساخت سلاح‌ها خواسته یا ناخواسته به سیاستمداران کمک کردند. 
هر چه از وقایع این جنگ گفته شود کم است. شاید تنها پس از جنگ جهانی دوم بود که بشر برای اولین بار به معنای حقیقی از جنگ ترسید و تمام کشورهای درگیر پس از آن سعی کردند از جدال مستقیم با سایر قدرت‌ها پرهیز کنند. 
کتاب جنگ وحشتناک جهانی دوم به سیر این وقایع می‌پردازد اما نه به شیوه‌ی مرسوم کتاب‌های تاریخی دیگر. این کتاب به جزییات و خرده‌روایت‌هایی می‌پردازد که شاید در تاریخ‌های دیگر خیلی به آن‌ها توجه نشده و در عین حال دانستن آن ها به شناختی تازه‌تر و نزدیک‌تر از وقایع جنگ می‌انجامد. در عین حال نویسنده تلاش کرده با وجود تلخی وقایع، روایت خود را به صورتی جذاب و با زبان طنز ارائه دهد. 
تصاویر کتاب نیز که اغلب همراه با گفتگو هستند و از این جهت نزدیک به تصاویر کمیک می‌شوند به این مهم کمک کرده‌اند. البته این تصاویر به صورت تک‌رنگ و تک‌خطی ترسیم شده‌اند و از نظر ماهیت به کاریکاتور نزدیکند. 
خواندن مجموعه کتاب‌‌های تاریخ ترسناک به نوجوانانی که به خواندن تاریخ علاقه‌مند هستند اما خواندن کتاب‌های مرسوم تاریخی حوصله‌شان را سر می‌برد توصیه می‌شود. این کتاب‌ها اطلاعات مفید تاریخی زیادی دارند که در حجم کم و با روایتی جذاب به مخاطبان ارائه شده است. 
 

ارسال نظر