نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جنگ جهانی فجیع اول: ملاقات با مرگ
12 بهمن 1402

جنگ جهانی فجیع اول: ملاقات با مرگ

آیا می‌دانید جنگ جهانی اول از کجا شروع شد؟ چهره‌ی واقعی جنگ را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید برای اینکه سربازان حاضر باشند در برابر نیروی دشمن بجگند چطور به آن‌ها نفرت از دشمن را یاد می‌دهند؟ حقایق هولناک زیادی از جنگ جهانی اول وجود دارد که لازم است بدانید اما خواندن آن‌ها با کمی چاشنی طنز و معما قطعاً جالب‌تر است.

جنگ جهانی فجیع اول یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی تاریخ ترسناک است. این مجموعه به نویسندگی تری دیری و ترجمه مهرداد تویسرکانی با تصویرگری فیلیپ ریو در انتشارات افق منتشر شده است. 
جنگ جهانی اول، سال‌های سال منبع نوشتن کتاب‌های مختلف و ساختن فیلم‌های گوناگون بوده است. این جنگ هولناک که یکی از طولانی‌ترین  پرتلفات‌ترین جنگ‌های دوران مدرن بود و کشورهای زیادی را درگیر خود کرد از چه نقطه‌ای شروع شد؟ 
دانستن داستان‌ها و شایعات مختلفی که در طول دوران جنگ اتفاق افتاد به ما کمک می‌کند چهره‌ی واقعی‌تری از حقیقت ببینیم و دید بازتری نسبت به امروز جهان داشته باشیم. آیا شاخ و شانه کشیدن کشورهای مختلف برای هم نشانه‌ی آغاز جنگ جهانی دیگری است؟ کشورهایی که در جنگ جهانی اول به عنوان متحدین در برابر کشورهای متفقین جنگیدند چه وضعیتی پیدا کردند و آیا هنوز هم اتحاد این کشورها پابرجاست؟ 
در خندق‌های پر گل و لای و خون جنگ چه خبر است؟ آیا چهره‌ی جنگ آن‌طور که در بعضی فیلم‌ها ترسیم شده هیجان‌انگیز است؟ آیا اصولاً می‌شود چهره‌ی واقعی جنگ را دید و روایت آن را تحمل کرد؟
کتاب جنگ جهانی فجیع اول پاسخ سوال‌های زیادی را می‌دهد و البته سوال‌های بیشتری نیز ارائه می‌کند. چیزهایی که حتی تصور آن را نمی‌کردید. مثل اینکه معجون پیشاب چیست و چطور می‌توانید با استنشاقش جان خود را در حمله‌ی شیمیایی نجات دهید؟ یا چرا یک جفت جوراب کهنه اسرار نظامی آلمانی‌ها را برملا کرد؟ 
تری دیری در این کتاب توانسته تاریخ را از شکل و ساختار یک روایت خطی تکراری خارج کرده و نوعی روایت همراه با شوخی و طنز و سوال و معما ایجاد کند که مخاطبین نوجوان را به خواندن بیشتر ترغیب کند. مارتین براون تصویرگر کتاب نیز در این مسیر کمک شایانی کرده است. تصویرهای کتاب که گاهی به نوع روایت کمیک نزدیک می‌شوند پس از هر داستان، بخش جدید گفتگومحوری به ماجرا اضافه می‌کنند که جذابیت بصری بیشتری به کتاب می‌بخشد و همچنین به طنز روایت‌ها اثر بیشتری می‌بخشند. 
سوال‌ها نیز به ایجاد حس کنجکاوی دامن می‌زنند و همچنین روایت تاریخ را وارد جزییاتی می‌کنند که در تاریخ‌های معمولی مرسوم نیست و البته بخش جذاب‌تر و مهم‌تری از تاریخ هستند. 
خلاصه که هر کدام از کتاب‌های این مجموعه، خوش‌خوان و پر از اطلاعات کلی و جزیی درباره‌ی تاریخ و جذابیت‌های آن هستند. 
 

ارسال نظر