نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. انقلاب‌های پرهیاهو: مرگ با گیوتین
07 بهمن 1402

انقلاب‌های پرهیاهو: مرگ با گیوتین

به نظرتان داستان‌های واقعی تاریخ، ترسناک هستند؟ اما مطمئن باشید هیچ چیز نمی‌تواند از اتفاقاتی که در یک انقلاب خونین می‌تواند بیفتد وحشتناک‌تر باشد! انقلاب‌های پرهیاهو روایت‌هایی خاص از تاریخ انقلاب‌های دردناک سراسر دنیاست. مثل روایت کشت و کشتارهای انقلاب فرانسه با گیوتین!

انقلاب‌های پرهیاهو یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی تاریخ ترسناک است. این مجموعه به نویسندگی تری دیری و ترجمه مهرداد تویسرکانی با تصویرگری فیلیپ ریو در انتشارات افق منتشر شده است. 
انقلاب‌های پرهیاهو اطلاعات زیادی در مورد مقطع تاریخی انقلاب‌های جهان به دست می‌دهد. روایت‌هایی خاص از لحظه‌هایی ویژه به همراه کاریکاتور و طنز. این نوع روایت طنز کمک می‌کند که داستان‌ها برای نوجوانان جذاب‌تر باشد. همچنین مجموع این اطلاعات برای نوجوانانی که خیلی با موضوعات تاریخی آشنایی ندارند لازم و ضروری می‌نماید. 
مثلاً شاید برای یک نوجوان جالب باشد که کدام امپراطور چین توسط مادرش سرنگون شد؟ یا کنت دراکولا چه شکلی بود؟ در جریان انقلاب فرانسه مردم چطور با گیوتین اعدام می‌شدند؟ لئون تروتسکی که بود؟ 
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این کتاب، جمع‌آوری اطلاعات گسترده و حقایق تاریخی در مورد وقایع سراسر دنیا، در حجمی کم و قابل خواندن است. چرا که ممکن است برای هر کسی مقدور نباشد وقایع مهم‌ترین انقلاب‌های دنیا در کتاب‌های تاریخی خاص آن‌ کشورها مطالعه کند. اما نویسنده کتاب انقلاب‌های پرهیاهو تمام این اطلاعات را در یک کتاب جمع کرده است.
نکته‌ی قابل توجه دیگر، قالب کتاب است. روایت‌های کوتاه و جذاب از تاریخ در تعداد جملات محدود و طنز ظریف نهفته در آن‌ها مخاطب را ترغیب می‌کند به خواندن ادامه دهد و در عین حال، تمام این واقعیت‌های کوچک به نوجوانان فرصت ارائه‌ی آن‌ها را در جمع‌های خودمانی و مدرسه و ... می‌دهد. حتی ممکن است بعضی از این داستانک‌های تاریخی، نوجوانان را به مطالعه‌ی بیشتر دوره‌ی تاریخی موردنظر ترغیب کنند. توجه به این واقعیت که تمام این داستان‌های کوتاه جالب، حقیقت دارند اهمیت خواندن کتاب را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه این شیوه‌ی روایت، تاریخ را از یک سری کتاب طویل و سخت تبدیل به ماجراجویی لذت‌بخشی تبدیل کرده است. 
اگر کتاب انقلاب‌های پرهیاهو را ورق بزنید نمی‌توانید آن را زمین بگذاریم. آغاز هر داستان شما را تا پایان با خود همراه می‌کند. مثلاً‌ آیا شما می‌توانید از خواندن سطرهایی که با این سوال شروع می‌شوند بگذرید:
چگونه ممکن است یک زن مرده در برابر جمعیت ظاهر شود؟ 
قطعاً پس از چنین پرسشی مخاطب، سراغ خواندن ادامه‌ی داستان می‌رود و ضمن لذت بردن، اطلاعات عمومی و تاریخی زیادی به دست می‌آورد. 

ارسال نظر