نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. گفت‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره‌ی رنگ‌ها
01 آبان 1402

گفت‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره‌ی رنگ‌ها

رهی خیلی دلش یک دوچرخه‌ی ۲۴ دنده‌ی نارنجی سایز ۲۶ می‌خواهد. حالا که تابستان است برای او کار عجیب و غریبی جور شده که با آن می‌تواند دوچرخه‌ی رویایی‌اش را در یک روز بخرد. آیا رهی باید کار را قبول کند؟ هم او مردد است و هم مادرش. اما رهی مثل ماتیفو شخصیت موردعلاقه‌اش خلاصه راهی مسیر تازه می‌شود.

جمشید خانیان در رمان گفت‌گوی جادوگر بزرگ با ملکه‌ی جزیره‌ی رنگ‌ها دو دنیای متفاوت خلق کرده و آن‌ها را با هم پیوند داده است. هر دو قهرمان داستان، دنیاهای خود را دارند‌. رهی پسری است که عاشق فیزیک و به قول خودش جادوگری است. او حتی در داستان خواندن هم دنبال شخصیت‌هایی است که ردی از فیزیک داشته باشند.
اما ملکه‌ی جزیره‌ی رنگ‌ها زنی است اهل نقاشی. زنی که تنهایی و انتظار، بخش بزرگی از وجودش را تشکیل می‌دهد. در جزیره‌ی رنگ‌های او، همه چیز به هم ریخته است و او در میان تمام این چیزها دنبال پسرش امیرطاها می‌گردد.
داستان به شیوه‌ی خود در هر فصل سراغ یکی از این دو می‌رود. گاه هر کدام را در دنیای خود تصویر می‌کند و گاه هر دو را با هم. تقابل این دو و گفتگوی آن‌ها مدام ما را به راز نبودن امیرطاها نزدیک‌تر می‌کند. 
برای رهی یا فرمانروای جزیره‌ی جادوگرها در ابتدا چیزی جز دوچرخه‌ی ۲۴ دنده‌ی نارنجی سایز ۲۶ مهم نیست. دوچرخه‌ای که با یک روز کار در جزیره‌ی رنگ‌ها قرار است بخرد. اما کم‌کم ماهیت ملکه‌ی جزیره برای او مهم می‌شود. این‌که چرا از او خواسته‌اند به آنجا برود. اینکه موضوع نقاشی کسی باشد که دنبال رد و نشانی از پسری دیگر است. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود برای رهی چیزهای دیگری نیز مهم بشود.
شخصیت‌های رمان به رهی و مادرش (مامان‌ اشی) و دوستش (کیا) و خانم پارسا و همسرش (آقای مهندس) محدود می‌شود. در دو خانه‌. یکی خانه‌ی رهی و دیگری خانه‌ی خانم پارسا. بخش عمده‌ی روایت‌ها بر عهده‌ی دیالوگ گذاشته شده است و ما بیشتر از این طریق با شخصیت‌ها آشنا می‌شویم. حتی دیالوگ‌ها گاهی جایگاه توصیف صحنه یا حرکات شخصیت‌ها را نیز به عهده می‌گیرند. 
داستان در فضای رئال شکل گرفته اما تخیل کودکانه‌ی رهی و طرز نگاه او به همه چیز رنگ خیال به واقعیت‌های داستانی بخشیده است.حتی اسم‌گذاری‌ها نیز متعلق به خود اوست. او خود را جادوگر و خانم پارسا را ملکه می‌نامد. 
رمان، روایت گفتگو درباره‌ی آرزوها و اندوه‌های انسانی در اتاقی کوچک است. اتاقی از رنگ، که ملکه‌ی رنگ‌ها در آن طرحی از فرمانروای جزیره‌ی جادوگرها می‌زند.
 

ارسال نظر