نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. گناه ستارگان ما: عشق، زندگی و مرگ
15 مهر 1402

گناه ستارگان ما: عشق، زندگی و مرگ

آیا عشق می‌تواند معنای مرگ را تغییر دهد؟ آیا قهرمانی چیزی افسانه‌ای و دور از دسترس است یا می‌شود در همین زندگی ساده‌ی زمینی قهرمان کسی بود؟ هیزل گریس دختر مبتلا به سرطان که در گروه پشتیبان با آگوستوس واترز آشنا شده است با چنین سوالاتی سر و کار دارد. آیا حالا که سرنوشت این دو جوان عاشق به هم گره خورده است ستارگان آن‌ها به دادشان خواهند رسید؟

جان گرین همیشه می‌داند چطور خواننده را مبهوت کند و چطور پرده‌های قلب او را به لرزه دربیاورد. 
رمز گناه ستارگان بخت ما عاشقانه‌ای دردآلود و به شدت پر از معنای زندگی و مرگ است. کتابی که هم می‌تواند نوجوانان را با رازآلودگی عشق آشنا کند و هم می‌تواند آن‌ها را با رنج‌های ناخواسته‌ای که دنیا ممکن است به انسان تحمیل کند روبه‌رو کند. 
رمان پر از دوراهی‌ها و سوال‌های عمیق است. آیا قهرمان شدن و فراموش نشدن مهم‌تر است یا در قلب یک نفر جاودانه شدن؟ 
هیزل گریس و آگوستوس که در انجمن بیماران سرطانی با هم آشنا شده‌اند هر دو سال‌هاست با بیماری سرطان درگیرند. هیزل گریس بنا به گفته‌ی نویسنده، شخصیتی است الهام گرفته از استر گریس ارل که  از دوازده سالگی درگیر سرطان تیروئید بوده است. اما در داستان شخصیت گریس پس از مبارزه با سرطان هنوز درگیر مشکلات ریه است و همه جا باید کپسول اکسیژنش را به همراه داشته باشد.
آگوستوس هم یک پایش را به خاطر سرطان از دست داده اما با شخصیت شاداب و پرهیجانش با همان پای مصنوعی هم به همه جا پرواز می‌کند. بله! اگوستوس واقعاً آنقدر رها هست که رفت و آمدش حس و حال یک پرنده را به خواننده بدهد. 
این دو جوان با تن زخمی  و روح مشتاق با هم همسفر می‌شوند. داستان عشقشان مملو از پستی و بلندی‌ها و احساسات زیبا و متناقض است. برای حفاظت از یکدیگر و مبارزه با مرگ تلاش می‌کنند.
آگوستوس در تلاش است تنها آرزوی مهم هیزل گریس را که گفتگو با نویسنده‌ی موردعلاقه‌اش است با وجود محدودیت‌ها برآورده کند. اما آیا ستارگان بخت آن دو همراهمشان خواهند بود؟ تا کجا می‌شود مانع محدودیت‌ها شد؟ آیا مرگ می‌تواند از اهمیت و زیبایی زندگی بکاهد؟ آیا بیماری می‌تواند مانع رویاها و آرزوها باشد؟ یا اصلاً آرزوها، همان چیزهایی هستند که ما می‌خواهیم؟ 
فیلمی که به نام The Fault In Our Stars از روی همین رمان به کارگردانی جان بوش ساخته شده‌ به اندازه‌ی خود رمان جذاب است و تلاش شده شخصیت‌ها با ظرافت با توصیفات خود رمان هماهنگ باشند. در پایان فیلم بخش‌های کوتاهی از رمان حذف شده که به دلیل ماهیت دراماتیک ساختار فیلم و تفاوت آن با رمان قابل درک است. بدیهی است که  بخش‌هایی از حذفیات رمان هم در فیلم قابل مشاهده است.  اما در هر حال همیشه خواندن رمان پیش از دیدن فیلم به داشتن دیدی بهتر و عمیق‌تر به مخاطبان کمک می‌کند.
 

ارسال نظر