نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. کدو قل‌قله‌زن کی برگشته بود؟
04 مهر 1402

کدو قل‌قله‌زن کی برگشته بود؟

کدو قل‌قله‌زن که به شیر و گرگ و پلنگ وعده داده بعد از به دنیا آمدن نوه‌اش پیش آن‌ها برمی‌گردد تا او را بخورند حالا می‌خواهد به خانه برگردد. اما می‌داند که آن‌ها منتظرش هستند؟ او این بار تصمیم گرفته یک نقشه‌ی دیگر بکشد که گیر حیوانات جنگل نیفتد. به نظر شما او کی باید از جنگل عبور کند؟

کتاب کدو قل‌قله‌زن کی برگشته بود؟ نوشته علی اصغر سیدآبادی، با تصویرگری علیرضا گلدوزیان توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
داستان کدو قل‌قله‌زن از آن داستان‌هایی است که نسل‌های مختلفی از کودکان به آن توجه نشان داده‌اند و مادران همیشه آن را موقع خواب برای بچه‌ها تعریف کرده‌اند. اقتباس‌های سینمایی از این داستان به معروف شدن آن در بین بچه‌ها کمک شایانی کرده است. این بار نویسنده‌ی مجموعه‌‌ قصه‌های شیرین مغزدار تلاش کرده این داستان را دستاویز بازآفرینی خلاقانه‌ی خود کند. 
کدو قل‌قله‌زن این بار نمی‌خواهد در زمانی که شیر و پلنگ و روباه منتظر او هستند به جنگل پا بگذارد. چون می‌داند که آن‌ها منتظرش هستند. پس تصمیم دارد نقشه‌ی جدیدی بکشد. نویسنده از بچه‌ها می‌خواهد در مورد نقشه‌ی جدید او حدس بزنند و خود او سه حدس مختلف را در قالب سه قصه و سه پایان‌بندی مختلف برای داستان می‌نویسد. در نهایت او از کودکان می‌خواهد حدس بزنند کدو قل‌قله‌زن چه زمانی به خانه برمی‌گردد؟
این شیوه‌ی بیان موضوع که در تمام مجموعه و با قصه‌ها و افسانه‌های معروف مختلف تکرار شده است نوعی تمرین تفکر خلاق است. این شیوه در کلاس‌های داستان‌نویسی خلاق نیز نوعی تمرین تلقی می‌شود. 
کودکان با روبه‌رو شدن با پایان‌های مختلف یاد می‌گیرند که صرفاً شنونده‌ی داستان‌های کهن نباشند. بلکه نویسنده به طور دقیق به آن‌ها نشان می‌دهد داستانی که پیش از این بارها شنیده شده‌اند چطور می‌تواند منبع روایت‌های مختلف باشد و یا حتی می‌تواند دچار تغییرهای اساسی شود. حتی تا این حد که وارد دنیای مدرن شود و ابزارهای متفاوتی را استفاده کند. 
این به کودکان جرات می‌دهد خودشان نیز داستان‌های خود را بسازند و حتی اگر سواد نوشتن داشته باشند آن‌ها را به وسیله‌ی نقاشی ثبت و ضبط کنند. بنابراین والدین می‌تواند با خواندن این کتاب‌ها، از خردسالان بخواهند داستان خود را نقاشی کنند یا از تصاویر کتاب برای ترسیم داستان‌های خود الهام بگیرند. 

برای خرید این کتاب، به این‌جا بروید.
 

ارسال نظر