نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. روباه غذای لک‌لک را چه جوری خورد؟
03 مهر 1402

روباه غذای لک‌لک را چه جوری خورد؟

راستش این دعوا را اول روباه به راه انداخت. درست از وقتی که لک‌لک را به خانه‌اش دعوت کرد و غذا را ریخت توی یک سینی سنگی تا لک‌لک نتواند بخورد! لک‌لک هم آمد تلافی کند؛ پس روباه را دعوت کرد و یک مشت گندم برشته را ریخت توی شیشه تا روباه نتواند بخورد. شروع ماجرا از این جا بود. اما پایانش با شماست!

کتاب روباه غذای لک‌لک را چه جوری خورد؟ نوشته علی‌اصغر سیدآبادی، با تصویرگری علیرضا گلدوزیان توسط انتشارات افق منتشر شده است.
روباه غذای لک‌لک را چه جوری خورد؟ یکی از مجموعه کتاب‌های قصه‌های شیرین مغزدار، برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ براتیسلاو است. هر قصه‌ از این مجموعه، ماجرای یکی از قصه‌های کهن است که نویسنده هر کدام را با یک سوال و تغییر پایان‌بندی و با سه پایان مختلف نوشته است. در نهایت نیز از کودکان خواسته است که پایان خودشان را برای داستان بنویسند. 
این داستان، ماجرای روباه و لک‌لک است که هر کدام دیگری را به مهمانی دعوت می‌کند و کاری می‌کند که مهمان به خاطر شرایط خاص جسمانی، نتواند درست غذا بخورد. به همین خاطر در این داستان، آقای روباه تصمیم می‌گیرد این بار نگذارد لک‌لک این بلا را سرش بیاورد و کار دیگری بکند. 
از اینجا به بعد نویسنده از بچه‌ها می‌خواهد حدس بزنند که روباه چه کار می‌خواهد بکند؟ و خودش سه مورد از این حدس‌ها را نوشته است. در هر کدام از این قصه‌ها روباه راهی برای خوردن غذایش که یک مشت گندم برشته داخل یک شیشه است پیدا می‌کند و در قصه‌ی سوم او معادلات را بیشتر در هم می‌شکند و کاری متفاوت می‌کند. 
چنین تغییراتی به کودکان این جسارت را می‌دهد که در پایان بتوانند خودشان با قصه دست و پنجه نرم کنند و پایان مدنظر خودشان را بنویسند. پایانی که می‌تواند بسیار متفاوت از کلیشه‌ها باشد. به همین خاطر بهتر است کودکان این کتاب را در کنار والدین، معلم یا تسهیلگر بخوانند و با بحث و گفتگو به نقطه‌ای برسند که بتوانند داستان خود را به پایان‌بندی کتاب اضافه کنند. 
چنین روش‌هایی ضمن آن‌که به کودکان کمک می‌کند ذهن خود را بازتر کنند به والدین نیز کمک می‌کند استعدادها و توانایی‌های فرزندان خود را بیشتر بشناسند و روی آن‌ها تمرکز کنند. 
تصویرهای کتاب که بسیار هم‌خوان با محتوای داستان‌ها هستند با رنگ‌های تند و زمینه‌های روشن، کودکان را جذب می‌کنند و آن‌ها را بیشتر با مضمون کتاب همراه می‌کنند. 
برای خرید این کتاب، به این‌جا بروید.

ارسال نظر