نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟
03 مهر 1402

خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟

در قصه‌ی قدیمی خاله سوسکه، او قرار بود برود همدان و با مش رمضان ازدواج کند. اما وسط راه آقا موشه را می‌دید و گوش زبان چرب و نرم او را می‌خورد و با او ازدواج می‌کرد. اما حالا خاله سوسکه دیگر نمی‌خواهد همان کار را بکند. بلکه می‌خواهد قصه‌اش پایان دیگری داشته باشد.

کتاب خاله سوسکه با کی ازدواج کرد؟ نوشته علی‌اصغر سیدآبادی، با تصویرگری علیرضا گلدوزیان توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
این کتاب که یکی از جلدهای مجموع کتاب قصه‌های شیرین مغزدار است داستانی است با سه پایان. داستان اصلی خاله سوسکه را که تقریباً همه شنیده‌اند. او قرار است به همدان برود و با مش رمضان ازدواج کند. اما در میانه‌ی راه با آقا موشه روبه‌رو می‌شود و گول زبان چرب و نرم او را می‌خورد و با او ازدواج می‌کند و در نتیجه از رفتن به همدان منصرف می‌شود. 
اما این بار و در این کتاب، خاله سوسکه نمی‌خواهد همان کاری را انجام بدهد که در قصه‌های قبلی انجام می‌داد. پس تصمیم دارد که کار دیگری بکند. نویسنده از بچه‌ها می‌خواهد حدس بزنند او با کی می‌خواهد ازدواج کند؟ و خودش سه حدس مختلف را به شکل سه پایان‌بندی مختلف، در قصه عنوان می‌کند. اما در پایان می‌گوید در واقع پایان اصلی هیچ کدام از این‌ها نیست و بچه‌ها باید حدس بزنند که خاله سوسکه می‌خواهد با کی ازدواج کند؟
این شکل از روایت و مشارکت دادن کودکان در حدس زدن پایان داستان و یا ایجاد پایان‌های مختلف کمک می‌کند کودکان بیشتر در داستان‌ها شریک شوند و خلاقانه‌تر به موضوع نگاه کنند و احساس کنند آن‌ها نیز می‌توانند مثل یک نویسنده،‌ فکر کنند و با در نظر گرفتن جوانب مختلف، یک داستان تازه بسازند. 
این نوع کتاب‌ها می توانند علاوه بر شکل داستانی خود، کتابی کمک‌درسی برای فعالیت‌های مربوط به نوشتن نیز باشند. که برای کودکان دبستان بسیار مناسب و کمک‌کننده است و معلمان می‌توانند از این شکل روایت به عنوان نمونه و مثال در کلاس استفاده کرده و پایان‌های مختلف دیگر را با کودکان در کلاس بررسی کنند و از خلاقیت کودکان چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی استفاده کنند. 
استفاده از قصه‌های مشهوری که همه‌ی کودکان آن را شنیده‌اند به این تمرین کمک بیشتری می‌کند چون آن‌ها به راحتی با اصل قصه ارتباط برقرار می‌کنند و تفاوت‌ پایان‌های مختلف را بهتر درک می‌کنند. 
برای خرید این کتاب، به این‌جا بروید.

ارسال نظر