نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. خرس دانا چرا به این روز افتاد؟
02 مهر 1402

خرس دانا چرا به این روز افتاد؟

همه از دیدن خرس دانا با این قیافه تعجب کرده‌اند. حالا اگر خرس نادان بود همه یاد داستانی می‌افتادند که از او شنیده‌اند. چون خرس نادان رفت بزغاله را بخورد و او گولش زد و آن‌وقت چوپان و سگ نگهبان او را حسابی کتک زدند و ... اما ماجرای خرس دانا فرق می‌کند. همه می‌پرسند چرا خرس دانا به این روز افتاده است؟

کتاب خرس دانا چرا به این روز افتاد؟ نوشته علی‌اصغر سیدآبادی، با تصویرگری علیرضا گلدوزیان توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
در ادامه‌ی سری کتاب‌های قصه‌های شیرین مغزدار این بار نوبت خرس دانا است که توسط نویسنده‌ با چالش پایان‌های متفاوت روبه‌رو شود. طبق روال این مجموعه، هر داستان با سه پایان مختلف نوشته شده است تا به این طریق کودکان با روش‌های خلاقانه‌ی تغییر داستان آشنا شوند و بتوانند خود نیز به تغییر داستان با ذهن خلاق خود بپردازند. 
روایت درباره‌ی داستان خرس نادانی است که می‌خواهد بزغاله را بخورد اما او گولش می‌زند و برایش آواز می‌خواند. با صدای بزغاله چوپان و سگش به خرس نادان حمله می‌کنند. اوحتی از قوچ‌ها هم گول خورده و آن‌ها با شاخ‌های تیزشان به پهلوی او کوبیده‌اند. خرس نادان با گول خوردن از شتر از او کتک خورده و شتر با لگد دندان‌هایش را ریخته توی دهانش! 
حالا خرس دانا گرفتار همین داستان شده است. هر جا که می‌رود همه او را با خرس نادان اشتباه می‌گیرند و هر چه می‌گوید من خرس نادان نیستم و نمی‌خواهم کسی را بخورم و اصلاً گوشتخوار نیستم کسی باور نمی‌کند. 
این داستان سه پایان‌بندی دارد که در هر کدام از آن‌ها دلیل وضعیت خرس دانا به شکل متفاوتی توضیح داده شده است. اما حقیقت ماجرا چیست؟ هیچ کس نمی‌داند. از همه مهم‌تر این است که بچه‌هایی که کتاب می‌خوانند کدام روایت را بپسندند یا پایان‌بندی موردعلاقه‌ی خودشان چه باشد. 
نویسنده در پایان کتاب از بچه‌ها می‌خواهد خودشان حدس بزنند که چرا وضعیت خرس دانا به این شکل در آمده است؟ آیا او واقعاً کتک خورده؟ یا برای اینکه آبروی خرس‌ها را حفظ کند دارد وانمود می‌کند که کتک خورده است؟شاید هم خرس دانا اصلاً آنقدرها که ما فکر می‌کنیم خوب و مهربان نیست و الکی دارد می‌گوید که خیال ندارد حیوان‌های دیگر را بخورد؟
این شیوه‌ی پایان‌بندی کمک می‌کند کودکان ذهنیتی چندوجهی پیدا کنند و مهارت حل مساله را در آن‌ها تقویت خواهد کرد. 
برای خرید این کتاب، به این‌جا بروید.

ارسال نظر