نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دودوها منقرض نشده‌اند: ملاقات با انقراض‌یافته‌ها
01 مهر 1402

دودوها منقرض نشده‌اند: ملاقات با انقراض‌یافته‌ها

دودوها منقرض نشده‌اند. مثل خیلی از حیوانات دیگر. مثل دایناسورها و ماموت‌های پشمالو، ببرهای شمشمیر دندان و ... آن‌ها فقط تلاش می‌کنند پنهان بمانند‌. برای دیدن آن‌ها باید خیلی به همه جا و همه چیز دقت نگاه کنیم. مثلاً شاید آن‌ها لباس پنگوئن‌ها را پوشیده باشند!

کتاب دودوها منقرض نشده‌اند با نویسندگی و تصویرگری پدی دانلی و با ترجمه‌ی زهره ناطقی توسط انتشارات برکه منتشر شده است. 
نویسنده‌ی کتاب که تصویرگر نیز هست ماجرای انقراض موجودات مختلف را با تصاویر جذاب زیر سوال می‌برد و به آن‌ها زندگی تخیلی می‌بخشد.
مهم‌ترین آن ها هم دودوها هستند. نویسنده معتقد است آن‌ها جاهای مختلفی پنهان می‌شوند و لباس مبدل می‌پوشند تا دیگران آن‌ها نشناسند. جاهایی که دودوها و سایر حیوانات منقرض‌شده پنهان می‌شوند اغلب به زبان طنز و تصویر و به صورت خلاقانه بیان شده است. خردسالان و کودکان از دیدن این تصاویر لذت خواهند برد.
در پایان کتاب نیز تعدادی از حیوانات منقرص‌شده معرفی شده‌اند و حدود سالی که زندگی می‌کرده‌اند مشخص شده است. مثل دایناسورها که ۶۵ میلیون سال قبل زندگی می‌کرده‌اند و یا گوزن ایرلندی که هشت هزار سال قبل می‌زیسته است.
مهم‌ترین ویژگی کتاب پرداختن به موضوع انقراض حیوانات به شکلی خلاقانه است. انقراض  موضوعی زیست‌محیطی است و آشنایی با آن، آن هم به شیوه‌ی طنز می‌تواند سرآغاز مطالعات زیست‌شناسی یا تاریخی کودکان باشد. 
در واقع نویسنده تلاش کرده محتوای کتاب را از حالت صرفاً داستانی خارج کرده و کنجکاوی در مورد حیوانات و انقراض آن‌ها را در کودکان ایجاد کند.
نکته‌ی مثبت دیگر، تصاویر خلاقانه و رنگ‌های زنده و زیبای کتاب  است که می‌تواند برای هر کودک خردسالی جذاب باشد. به خصوص تصاویری که حیواناتی مانند کوآگا، مگادولون و موآ در حال تغییر قیافه هستند. 
دودوها هنوز منقرض نشده‌اند همچنین می‌تواند کودکانی را که علاقه‌ای به متون داستانی ندارد جذب کند و در واقع روایتی میان علم و داستان ایجاد کند. 
 

ارسال نظر