نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. ماه را دنبال می‌کنم: شاعرانه با مادر و ماه
28 شهریور 1402

ماه را دنبال می‌کنم: شاعرانه با مادر و ماه

به دنبال مامان حرکت می‌کنم. او را نمی‌بینم اما می‌دانم باید ماه را دنبال کنم تا به او برسم. در این مسیر و در دل دریا چشمانی که مثل من هستند می‌درخشند. من ماه را دنبال می‌کنم و می‌دانم تنها یک لاک‌پشت کوچک مثل من می‌تواند به همین زیبایی او را دنبال کند.

کتاب من ماه را دنبال می‌کنم با نویسندگی استفانی لیزا تارا و لی ادوارد فودی  و با ترجمه فرمهر منجزی توسط انتشارات برکه منتشر شده است. 
ماه را دنبال می‌کنم روایتی شاعرانه و لطیف از لاک‌پشتی است که در شبی تاریک متولد شده و دنبال مادرش می‌گردد. او نور ماه را می‌بیند و آن را عاشقانه دنبال می‌کند چون فکر می‌کند نور ماه او را به مادرش می‌رساند. او به سمت دریا می‌رود و در این مسیر کسانی نیز با او هستند. 
او در این میانه می‌داند که تنها نیست چون کسانی که هم‌شکل او هستند و چشمانی چون چشمان خودش دارند در مسیر دریا با او هم‌سفرند. لاک‌پشت تازه متولد‌شده، آرام و مطمئن به سمت دریا حرکت می‌کند و از خطرات نمی‌ترسد. تنها راهنمای او به سمت دریا، نور ماه است که نماد آگاهی و رشد است. نور ماه به جای مادر همراه و هم‌قدم اوست و او را به سمت مسیر اصلی زندگی‌اش هدایت می‌کند.
کتاب ماه را دنبال می‌کنم با زبان شعر به خردسالان کمک می‌کند از شنیدن داستان عبور کنند و به ماهیت شعر بپردازند. شعر حقیقی به کودکان کمک می‌کند روحیه‌ی لطیف خود را تقویت کنند و از مرزهای خشک منطق فاصله بگیرند و در عین حال سطح دیگری از زبان و بیان را تجربه کنند. به همین جهت ضروری است کودکان با زبان شاعرانه، آشنا شوند. 
همچنین تمایل به حرکت به سمت مادر و همراهی با او موجب هم‌ذات‌پنداری خردسالان با کتاب می‌شود. چرا که کودک از بدو تولد تا  پایان خردسالی، مادر را به عنوان والد اصلی می‌شناسد و به او بیش از هر فرد دیگری وابسته است و مادر برای او نماد آرامش و امنیت و آگاهی است و پس از سن پنج سالگی است که نقش دیگران در زندگی کودک رنگی پیدا می‌کند و تازه در آن سن است که کودک می‌تواند بازی جمعی را بدون حضور و همراهی مادر تجربه کند. 
در این داستان نیز لاک‌پشت کوچک به دنبال پیوستن به مادر حرکت می‌کند و ماه نیز برای او نماد مادر است. او در نهایت به دریا می‌رسد و خود را به امواج زندگی تازه می‌سپرد که می‌تواند نماد بزرگتر شدن و روبه‌رو شدن با زندگی حقیقی باشد. 
 

 

برای خرید این کتاب، به این صفحه بروید.

ارسال نظر