نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. گودی هال : دوگانه‌ی ثروت و خوشبختی
26 شهریور 1402

گودی هال : دوگانه‌ی ثروت و خوشبختی

معلم سر خانه شدن برای هرکول فلترایت که پیش از این بازیگر بوده و به جاهای مختلفی سفر کرده شاید خیلی هیجان‌انگیز نباشد. اما از همان زمان ورودش به گودی هال، دیدن این عمارت بزرگ و زیبا با وسایل مجلل و روح سرد و عجیبی که در فضا جریان دارد، او را به هیجان آورده است. به خصوص که معلوم می‌شود این عمارت در دل خود رازهای بزرگی پنهان کرده است.

کتاب گودی‌هال به قلم ناتالی بابیت و با تصویرگری او و  با ترجمه‌ی سیمین تاجدینی  توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
گودی هال عمارتی است افسانه‌ای که در میان روستایی با مردمانی ساده بنا شده و عظمت و شکوه آن، چون مرواریدی بر نگین روستا می‌درخشد. این زیبایی خیره‌کننده موجب کنجکاوی‌های فراوان نیز هست. گویی نگاه تمام اهالی روستا به این عمارت است. به خصوص که در این عمارت اتفاق‌های شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد. مثل مرگ ناگهانی و مرموز میداس گودی صاحب عمارت و مثل مسافرت‌های خانم گودی به شهر و دست خالی برگشتن او! 
هرکول فلترایت که به عنوان معلم سر خانه وارد این عمارت شده است درست زمانی پا به عمارت می‌گذارد که خانم خانه قرار است به شهر برود و پس از این سفر، او می‌ماند و ویلت، پسر کوچکی که از رازهای داخل عمارت خسته شده است. هرکول به ویلت کمک می‌کند تا پرده از معماهای بسیاری که به‌خصوص در مورد مرگ پدرش در ذهن دارد بردارد.
رمان گودی‌ هال، به دلیل ساختار معما‌گونه‌ی آن، با تعلیق مناسب، خواننده را تا پایان با خود همراه می‌کند. هر چند اگر خیلی اهل ادبیات جنایی یا معمایی باشید امکان دارد از نیمه‌ی دوم کتاب به بعد بتوانید نتیجه‌ی معماها را حدس بزنید. اما این موضوع چیزی از ارزش داستانی و اندیشگانی، این رمان کم نمی‌کند. 
ناتالی بابیت مثل همیشه خواننده را با توصیف‌های روان، تصویرسازی‌های دقیق، بیان احساسات روشن و انتخاب کلمات و تشبیهات خیره‌کننده، سرشار از لذت می‌کند. 
او در این رمان تلاش می‌کند بگوید گاهی ثروت، به چیزی ضد خودش تبدیل می‌شود. چرا که آدمی اغلب سعی می‌کند به کمک داشته‌هایش، به شادمانی و خوشبختی دست پیدا کند اما گاهی آن داشته‌ها بزرگترین مانع برای شادمانی می‌شوند و در واقع به جای آزادی به انسان اسارت می‌دهند. 
اما قهرمان‌های این داستان، با وجود اتفاقاتی که برایشان می‌افتد می‌توانند این وضعیت را تغییر دهند و زندگی را بر اساس آن‌چه حقیقتاً می‌خواهند دوباره پیدا کنند. 
رمان گودی‌ هال ممکن است به اندازه‌ی بلندی نیناک، اثر دیگر ناتالی بابیت، تازه و نمادین نباشد اما قطعاً برای خوانندگان آثار او جذابیت‌های خاص خودش را دارد.  
 

ارسال نظر