نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. کودک دریا: فرار از خانه تا دریا
21 شهریور 1402

کودک دریا: فرار از خانه تا دریا

یان پسر کوچولوی عجیبی است. او باهوش است اما قد و قواره‌ی خیلی کوچکی دارد و نمی‌تواند حرف بزند. اما به شیوه‌ای خاص حرف خود را به دیگران می‌فهماند. یک شب او به شش برادرش می‌گوید که قرار است پدر و مادرشان به آنها آسیب برسانند و به همراه آن‌ها از خانه فرار می‌کند. هفت برادر به سمت دریا می‌روند.

کتاب کودک دریا نوشته ژان کلود مورلوا، با ترجمه‌ی زهره ناطقی توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
کودک دریا روایت پسرانی است که از خانه فرار می‌کنند. ۷ پسر که شامل سه دوقلو و یک پسر عجیب و غریب به نام یان هستند با هم به سمت دریا فرار می‌کنند. یان که از نظر جثه کوچک مانده است و حرف هم نمی‌زند شیوه‌های ارتباطی خودش را دارد. او می‌تواند با چشم هایش منظورش را به برادرانش برساند. در واقع همه با دیدن نگاه‌های یان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. حتی مددکاری که برای کمک به او به خانه‌شان آمده اما موفق نمی‌شود با پدر و مادر یان ارتباط برقرار کند.
این کودکان که به دلیل رفتار نامناسب پدر و مادر تحت فشار هستند به راحتی با حرف یان برای فرار از خانه اقدام می‌کنند. یان برای این فرار انگیزه‌ی دیگری دارد. اما هدف قطعی او رسیدن به دریاست. 
کودکان در مسیر رسیدن به دریا سختی‌های زیادی می‌کشند و از خودشان پایداری نشان می‌دهند. در نهایت هم در شرایط سختی گیر می‌کنند و با کمک پدر و مادر که ظاهراً تغییر کرده‌اند نجات پیدا می‌کنند اما یان به همراه برادرانش برنمی‌گردد. او مسیر دیگری برای رسیدن به آرزوهایش دارد. 
مهم‌ترین نکته در کتاب، شکل روایت است که نویسنده هر بخش را از زاویه دید یکی از شخصیت‌های داستان ترسیم می‌کند که در نهایت یک کل واحد را تشکیل می‌دهد. روایت یان در پایان کتاب آمده است که روایت‌های دیگر را کامل می‌کند. 
کتاب به لحاظ داستانی، جذاب و پرکشش است. توصیفات نویسنده و تسلط او به کلمات نقطه‌ی قوت اوست. شخصیت‌‌های فرعی با وجود حضور کوتاهشان در داستان، خیلی دقیق و درست شکل‌بندی شده‌اند و به روند داستان کمک می‌کنند. 
فرار این هفت کودک  و سفرشان به سمت دریا و سختی‌هایی که در میان راه می‌کشند هر چند کاملاً‌ واقعی به نظر می‌رسد اما مقاومت آن‌ها افسانه‌گون است. ارتباط آن ها با همدیگر و با برادرشان یان هم به رویا پهلو می‌زند. پایان داستان نیز این رویاگونگی را تقویت می‌کند. 
با وجود دلشوره‌هایی که برای این هفت برادر داریم خواندن این رمان، مخاطب را غرق لذت می‌کند و در تمام طول داستان به تحسین وامی‌دارد. خواننده این هفت برادر را بخشی از خانواده و دوستان خود می‌پندارد و از شجاعت و شهامت آن‌ها لذت می‌برد. 

ارسال نظر