نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دختر کوچولو فرمانده سبیلو: کودک و جنگ
21 شهریور 1402

دختر کوچولو فرمانده سبیلو: کودک و جنگ

بابا اسیر شده است و این یعنی او در عراق توی یک زندان افتاده است. حالا من چطور می‌توانم به بابا کمک کنم که نجات پیدا کند؟ من فکر می‌کنم بهترین راه این است که روی تخته سیاه اتاقم بابا را توی زندان بکشم و راهی پیدا کنم که او را از آنجا بیرون بیاورم. اما آنجا یک آقای سبیلو هم هست که جلوی در زندان رژه می‌رود ...

کتاب دختر کوچولو فرمانده سبیلو نوشته الهام مزارعی، با تصویرگری ارغوان خسروی توسط انتشارات افق به بازار آمده است.
داستان، روایت دختری است که پدرش به جنگ رفته و حالا خبر اسیری او آمده است. او با تخیل خود سعی دارد پدر را نجات دهد. نقاشی پدر را روی تخته سیاه اتاقش، توی سلول یک زندان می‌کشد. یک نگهبان سبیلو هم جلوی در زندان رژه می‌رود و مواظب پدر است. 
دختر کوچولو تلاش می‌کند به پدر غذا برساند و او را نجات دهد. او تمام این خیال‌بافی‌ها را در ذهن خود ادامه می‌دهد و با سبیلو می‌جنگد. از درسش چیزی نمی‌فهمد و توی مهمانی هم مدام نگران پدر و ماجراهای خیالی وری تخته سیاه است. 
نویسنده ماجرای اضطراب‌های کودکان را در میانه‌ی جنگ با تخیلی خاص بیان می‌کند. او به خواننده نشان می‌دهد که ذهن یک کودک ممکن است متفاوت از چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم. همانطور که مادر کودک، در این داستان، فضای ذهنی او را درک نمی‌کند و در پایان، گودالی را که او برای نجات پدر کشیده از روی تخته سیاه پاک می‌کند؛ ما نیز ممکن است اضطراب‌های کودک را جدی نگیریم. 
کودکان اغلب شنوندگان خاموش موقعیت‌های بحرانی هستند. آن‌ها نگرانی‌های خانواده را می‌شنوند و بیش از همه نگران می‌شوند اما سعی می‌کنند بروز ندهند و مسائل را در درون خود حل کنند. 
نویسنده، از این تضاد و تعارض درونی کودکان الهام گرفته و داستانی پرهیجان خلق کرده که می‌تواند هر کودکی را جذب کند. ضمن اینکه پرداختن به موضوع جنگ، فارغ از اینکه کدام سمت و سوی جنگ بر حق بوده یا نه و یا چه ایدئولوژی‌هایی در جنگ وجود داشته، به خوبی در این کتاب بیان شده است. 
نویسنده نگاهی انسانی به موضوع کودک و جنگ دارد و روایت او صرفاً روایت نگرانی‌های یک دختر برای پدری است که در جنگ اسیر شده است. 
کودکان امروز که تا کنون با موضوع جنگ، به خصوص جنگ ایران و عراق روبه‌رو نبوده‌اند ممکن است برای فهم موضوع اسارت نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند که می‌توانند حین مکالمه با والدین درباره‌ی این کتاب بیاموزند.
 

ارسال نظر