نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جونی‌بی‌جونز – هیولای زیر تخت: ترس‌های شبانه
31 مرداد 1402

جونی‌بی‌جونز – هیولای زیر تخت: ترس‌های شبانه

پاولی آلن پافر معتقد است زیر تخت هر بچه‌ای یک هیولاست که وقتی شب می‌خوابد می‌آید و دهانش را باز می‌کند و کله‌ی بچه‌ها را توی دهانش می‌گذارد. به خاطر همین است که روی بالش بچه‌ها آب دهان ریخته است. حالا جونی‌ بی جونز اصلا نمی‌تواند توی اتاقش بخواند. چون هر لحظه ممکن است هیولا سر برسد.

کتاب هیولای زیر تخت هفتمین جلد از مجموعه‌ی جونی بی جونز با نویسندگی بابارا پارک، تصویرگری دنیز برانکوس و با ترجمه مژگان کلهر توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
جونی‌ بی جونز حسابی از حرف‌های هم‌کلاسی‌اش پاولی آلن پافر ترسیده است. چون او با اطمینان می‌گوید هیولاها وجود دارند و زیر تخت بچه‌ها پنهان می‌شوند تا بچه‌ها بخوابند. آن وقت می‌آیند و سر بچه‌ها را توی دهانشان می‌گذارند. او انقدر با جزییات از این موضوع حرف می‌زند که جونی بی جونز حرف او را باور می‌کند و دیگر نمی‌تواند تنها توی اتاقش بخوابد.
جونی تلاش می‌کند با کمک مامان‌بزرگ و یا مامان و بابا از شر هیولا راحت شود. اما آن‌ها هر چه می‌گویند هیولا وجود ندارد او باور نمی‌کند. 
وقتی به مدرسه برمی‌گردد می‌بیند مامان گریس این موضوع را با کمک جاروبرقی حل کرده است. او هیولا را توی جاروبرقی کشیده و بعد کیسه جاروبرقی را به دستگاه زباله‌له‌کنی انداخته است.
مامان‌بزرگ هلن هم همینکار را می‌کند. جونی به همین راحتی رضایت نمی‌دهد ولی در هر حال قانع می‌شود که دیگر هیولایی وجود ندارد.
ترس‌های کودکان از شب و تنهایی و تاریکی و انواع افسانه‌ها در مورد هیولاها، همیشه موضوع بحث داستان‌ها و کتاب‌های مختلف بوده است. 
برای بچه‌هایی که باور دارند هیولا وجود دارد ایجاد این تصور که چنین چیزهایی واقعیت ندارد اغلب کار سختی است. 
هیولای زیر تخت نیز به این ترس می‌پردازد. کودکان مثل همیشه با جونی بی همذات‌پنداری می‌کنند. ترس‌های او ملموس است و شیوه‌ی برخورد والدینش نیز مانند دیگر بخش‌های داستان کاملاً طبیعی است. 
جونی بی جونز به حرف دوستانش بیشتر از پدر و مادر باور دارد که البته برای بچه‌ مدرسه‌ای‌های هم‌سن و سال او کاملاً طبیعی و بدیهی است.
کودکان هم مثل جونی در پایان داستان می‌بینند که واقعاً هیولایی وجود ندارد و بهتر است مثل جونی به حرف والدینشان اطمینان کنند. تجربه‌های جونی بی جونز اغلب کمک‌کننده و راهگشاست و بچه‌ها او را مثل دوستی می‌بینند که مشکلات مشابهی با آن‌ها دارد.‌
در زمینه‌ی ترس از هیولا، توجه دوباره به انیمشین کارخانه‌ی هیولاها  نیز برای تغییر نگاه کودکان به هیولاها خالی از لطف نیست. 
 

ارسال نظر