نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جونی بی جونز - دزد مدرسه: جعبه‌ی اشیا گم‌شده
30 مرداد 1402

جونی بی جونز - دزد مدرسه: جعبه‌ی اشیا گم‌شده

بابابزرگ میلر برای جونی‌ بی جونز دستکش خریده؛ آن هم یک جفت دستکش خز خیلی نرم و زیبا؛ آن هم بدون اینکه مناسبتی باشد. همین‌جوری بی‌دلیل! معلوم است که جونی‌ بی خیلی از این بابت هیجان‌زده است. اما توی مدرسه اتفاق بدی می‌افتد.

کتاب دزد مدرسه هشتمین جلد از مجموعه‌ی جونی بی جونز با نویسندگی بابارا پارک، تصویرگری دنیز برانکوس و با ترجمه مژگان کلهر توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
جونی‌ بی‌جونز به خاطر دستکش‌های خزی که بابابزرگ میلر به او کادو داده؛ خیلی هیجان‌زده است. انقدر توی کلاس با دستکش‌های جدیدش شیطنت می‌کند تا خانم معلم آن‌ها را می‌گیرد. اما جونی بی می‌تواند دستکش‌هایش را موقع زنگ تفریح با خودش ببرد. 
توی زنگ تفریح، جونی که گرمش شده ژاکت و دستکشش را روی زمین می‌گذارد اما وقتی برمی‌گردد می‌بیند دستکش‌هایش نیستند. چه اتفاقی افتاده؟ یکی آن‌ها را دزدیده است؟
خانم معلم، جونی را به دفتر می‌برد تا جعبه اشیا گمشده را ببیند. اما دستکشش آنجا نیست. به جایش یک کیف خوشگل هست که جونی نمی‌تواند آن را بردارد!
جونی توی حیاط هم یک خودکار چهار رنگ پیدا می‌کند و دلش نمی‌آید آن را توی جعبه‌ی اشیا گمشده بیندازد. درست مثل دختری که دستکش‌های جونی بی را برداشته است. کمی طول می‌کشد تا جونی بفهمد نمی‌تواند توی مدرسه وسایلی را که پیدا کرده نگه دارد. او در نهایت به دستکش‌‌هایش می‌رسد و خودکار چهاررنگ را توی جعبه می‌اندازد.
مساله‌ی مالکیت، هر چند خیلی پیچیده نیست اما برای کودکان با موضوعات مختلفی گره خورده است. آن‌ها از طرفی به وسایل خودشان خیلی حساس هستند و از طرف دیگر، با دیدن چیزهایی که دوست دارند به راحتی وسوسه می‌شوند. 
به‌خصوص در سال‌های اولیه‌ی مدرسه، این موضوع یکی از چالش‌های اساسی میان بچه‌ها خواهد بود. آن‌ها نیاز دارند بفهمند چه چیزهایی را می‌توانند بردارند و چه چیزهایی را نمی‌توانند و در صورت پیدا کردن وسایل دیگران چه کار باید انجام دهند؟
جونی‌ بی جونز، در همین موقعیت قرار می‌گیرد و با زبان خودش و البته به کمک بزرگترهای داستان به سادگی این چالش‌ها را مطرح و حل می‌کند. کودکان در این مواجهه به راحتی یاد می‌گیرند در این موارد چه باید بکنند تا به حقوق دیگران احترام بگذارند.

ارسال نظر