نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. سی و پنج کیلو امیدواری: مدرسه قاتل استعدادهای متفاوت
23 مرداد 1402

سی و پنج کیلو امیدواری: مدرسه قاتل استعدادهای متفاوت

گرگوری از مدرسه متنفر است. درس خواندن او را آزار می‌دهد. او عاشق کارگاه پدربزرگ و انجام دادن کارهای مختلف با دست‌هایش است اما چطور در مدرسه می‌تواند چنین کارهایی انجام دهد؟ چطور می‌تواند با دست‌هایش کار کند و مخترع بزرگی بشود؟

کتاب ۳۵ کیلو امیدواری با نویسندگی آنا گاوالدا و با ترجمه آتوسا صالحی توسط انتشارات افق به بازار آمده است. 
گرگوری پسر متفاوتی است. استعداد او بیشتر در انجام کارهای فنی است. کارهایی که باید با دست‌هایش انجام دهد. مثل درست کردن چیزهای مختلف با چوب یا وسایل دیگر. به همین خاطر او عاشق کارگاه پدربزرگ است. اما او توی مدرسه اصلا نمی‌تواند خودی نشان بدهد‌. او حتی یک سال رفوزه شده است. چیزی که او را به شدت آزار می‌دهد. تلخی و مرارت گذراندن مدرسه به همراه قضاوت‌های اطرافیان و فشارهای مضاعف پدر و مادر و مشکلات خود آنان گرگوری را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد و بیزاری او را از مدرسه دوچندان می‌کند.
او به خاطر مشکلات درسی‌اش از مدرسه اخراج می‌شود و پدر و مادرش با ناراحتی و استیصال دنبال مدرسه‌ای برای او می‌گردند. گرگوری با انجام کارهای مختلف در خانه سعی می‌کند جایگاه بهتری به دست بیاورد. در عین حال او کارهای فنی مختلفی برای همسایه انجام می‌دهد و درآمد کسب می‌کند. در این میان مریضی پدربزرگ که به نوعی الگوی گرگوری است بدتر می‌شود‌. در نهایت پس از مشکلات فراوان، گرگوری موفق می‌شود در مدرسه‌‌ی متفاوتی ثبت‌نام کند که به جای دروس معمولی، کارهای کارگاهی مختلف انجام دهد. جایی که برای او بهشت روی زمین است. حالا او بسیار شادمان است و به جایی که به آن تعلق دارد رسیده‌ است. تنها ناراحتی او بیماری پدربزرگ است که در پایان داستان به دیدار گرگوری می‌رود و او را خوشحال می‌کند. 
بچه‌های بسیاری به خاطر تفاوت نوع استعدادهایشان در مدرسه دچار مشکلاتی از این دست می‌شوند. این بچه‌ها و توانایی‌هایشان هرگز درست شناخته نمی‌شوند و احساسات تلخی را تجربه می‌کنند  و اغلب اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.
شاید به دلیل اهمیت این رنج باشد که آنا گاوالدا نخستین کتاب خود را به این موضوع اختصاص داده و این کتاب به سی زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. 
خواندن کتاب ۳۵ کیلو امیدواری این فرصت را به والدین بچه‌های با استعداد متفاوت می‌دهد که آن‌ها را بیشتر بشناسند و احساسات آن‌ها درک کنند. همچنین معلمین می‌توانند از این کتاب برای درک موقعیت دانش‌آموزان خود بهره ببرند و آن‌ها را از این موقعیت پیچیده رها کنند. 
 

ارسال نظر