نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. پی‌پی جوراب بلند: دختری با نیروهایی خاص
16 مرداد 1402

پی‌پی جوراب بلند: دختری با نیروهایی خاص

پی‌پی دختر موحنایی کک مکی، با قدرت بدنی فوق‌العاده به تنهایی زندگی می‌کند. چون مادرش مرده و پدرش سلطان‌آدم‌خوارهاست و جای دوری زندگی می‌کند. پی‌پی یک عالمه سکه‌ی طلا دارد و کارهای عجیب و غریبی می‌کند و از پس همه‌ی مشکلات برمی‌آید.

کتاب پی‌پی جوراب بلند نوشته‌ی آسترید لیندگرن با ترجمه جمال اکرمی و تصویرگری تونی راس توسط انتشارات محراب قلم به بازار آمده است. 
تامی و آرنیکا به تازگی با پی‌پی جوراب بلند آشنا شده‌اند که دختر عجیبی است. او صورت کک‌مکی و موهای حنایی دارد و آنقدر پر زور است که می تواند هر چیزی را بلند کند. پی‌پی مادر ندارد و پدرش سلطان جزیره‌ی‌آدم‌خوارها است. پدر پی‌پی به او یک صندوق بزرگ پر از سکه داده و او را تنها گذاشته است. پی‌پی از این تنهایی اصلاً ناراحت نیست. بلکه از آن برای انجام کارهای هیجان‌انگیزی که دوست دارد استفاده می‌کند. 
او هر چیزی که دوست دارد می‌خرد و هر جا که دوست دارد می‌رود. وقتی اهالی روستا متوجه می‌شوند که او تنهاست، تصمیم می‌گیرند پی‌پی را به پرورشگاه بفرستند اما او زیر بار نمی‌رود و با زور بازویش پلیس‌ها را فراری می‌دهد. پی‌پی به خاطر دوستانش به مدرسه می‌رود اما مدرسه برای او اصلاً جای مناسبی نیست. او نمی‌تواند آن‌طور که مدرسه می خواهد حرف‌گوش‌کن باشد و به همین خاطر دیگر به مدرسه نمی‌رود. خانم معلم هم از این تصمیم او خیلی خوشحال می‌شود. پی‌پی از پس دزدهایی که به خانه‌اش آمده‌اند هم به راحتی برمی‌آید و حتی توی جشن تولدش از تپانچه‌ استفاده می‌کند. 
شخصیت پی‌پی به خاطر تفاوت‌هایش همیشه مورد توجه بوده و هست. از این داستان فیلم‌های مختلفی ساخته شده و ترجمه‌های زیادی در سراسر دنیا منتشر شده است. آسترید لیندگرن نویسنده‌ی موفق این رمان در سال ۱۹۵۸ موفق به دریافت جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن شد. 
پس از خلق شخصیت پی‌پی، مباحث زیادی حول این داستان و تربیت و حقوق کودک شکل گرفت. به خصوص که در این رمان، پی‌پی مدرسه را به چالش می‌کشد و فردیت و استقلال او مبانی تربیت در خانواده را نمی‌پذیرد. او می‌تواند از خودش مراقبت کند و به کمک بزرگ‌تر ها نیاز ندارد. 
برای کودکان و نوجوانان، پی‌پی یک رویای بزرگ است. او قهرمانی است که از پس هر مشکلی برمی‌آید و نقطه‌ضعف خاصی ندارد. پی‌پی سرخوشانه، نظم و محدودیت را به بازی می‌گیرد و هدف از هستی را عشق به خود تعریف می‌کند. او نمی‌ترسد و می‌تواند به راحتی پا از دایره‌ی نبایدها بیرون بگذارد و سوال‌هایی اساسی مطرح می‌کند که پاسخ گفتن به آن‌ها مبانی فکری گذشته را زیر سوال می‌برد. 
 

ارسال نظر