نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. جغد شوالیه: شوالیه‌ی سرسخت
14 مرداد 1402

جغد شوالیه: شوالیه‌ی سرسخت

جغد از روزی که از تخم بیرون آمده بود فقط یک آرزو داشت. آن‌ هم این بود که یک روز شوالیه شود. به همین خاطر درست زمانی که شوالیه‌ها یکی یکی ناپدید می‌شدند تصمیم گرفت در مدرسه‌ی شوالیه‌گری نام‌نویسی کند.

کتاب جغد شوالیه با نویسندگی و تصویرگری کریستوفن دنیز و با ترجمه زهره ناطقی توسط انتشارات برکه به بازار آمده است. 
جغد کوچکی که آرزو دارد شوالیه شود توی مدرسه‌ی شوالیه‌گری ثبت‌نام می‌کند. او با بقیه‌ی متقاضیان متفاوت است. اما به دلیل اینکه شوالیه‌ها یکی یکی ناپدید می‌شوند او پذیرفته می‌شود و سرانجام به عنوان شوالیه‌ی شب مشغول به کار می‌شود.
جغد برای این کار مناسب است چون بقیه شوالیه‌ها نمی‌توانند بدون شکایت، شب‌ها مثل او بیدار بمانند. یک شب مشغول نگهبانی است که صداهای عجیبی می‌شنود. با وجود ترسش سعی می‌کند شجاع بماند و با موضوع روبه‌رو شود. ناگهان اژدهایی را می‌بیند که می‌خواهد او را بخورد.
جغد شوالیه به اژدها پیتزا می‌دهد تا او از خوردنش منصرف شود. اژدها عاشق پیتزا است. به این ترتیب آن‌ها دوست می‌شوند و دیگر شوالیه‌ای ناپدید نمی‌شود.
فضای داستان و تصاویر، تازه و خلاقانه است. تصاویر شوالیه‌ها و در میان آن‌ها، جغد با آن لباس‌های شوالیه، طنز خفیفی دارد که سرخوشی داستان را بیشتر می‌کند.
جغد از آن شخصیت‌های الهام‌بخشی است که با وجود تفاوت‌ها، به دنبال آرزوهای دور از دسترسش می‌رود و اعتماد به نفس و شجاعتش را از درون خود پیدا می‌کند و آن‌ها را در سخت‌ترین شرایط به نمایش می‌گذارد.
جغد با تفکری مثبت، از ترس‌ها و مشکلات، فرصت می‌سازد و با دوست شدن با اژدها به دایره‌های دنیاهایش، دنیای جدیدی را اضافه می‌کند.
نویسنده تلاش دارد به کودکان بگوید، نباید از مشکلات ترسید و جلوی آن‌ها کم آورد. بلکه باید محکم ایستاد و با روحیه‌ای قوی، تغییر ایجاد کرد.
 

ارسال نظر