نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دنیا و پسرخاله‌ی فوری : فرزندخواندگی و مسئولیت‌پذیری
09 مرداد 1402

دنیا و پسرخاله‌ی فوری : فرزندخواندگی و مسئولیت‌پذیری

متین که فقط بلد است چهاردست و پا راه برود و گریه کند درست وقتی پسرخاله‌ی دنیا می‌شود که دنیا و گروه هیولاها قرار است طرح جابرشان را روی مقوا بنویسند و فردا به مدرسه تحویل بدهند؟ حالا دنیا چطوری باید طرح جابر را از شیطنت‌های پسرخاله‌ی جدید دور نگه دارد؟ یا نگذارد او انگشت پای دوستانش را گاز بگیرد؟ به نظر شما دنیا از پس چنین کار سختی برمی‌آید؟

کتاب دنیا و پسرخاله‌ی فوری جلد هفتم از مجموعه‌ی دنیا نوشته‌ی سپیده نیک‌رو با تصویرگری نازنین جمشیدی توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
دنیا و گروه هیولاها قرار است برای طرح جابر دور هم جمع بشوند و روزنامه‌دیواری‌شان را درست کنند. اما درست همان روز پسرخاله‌ی جدید دنیا که به فرزندخواندگی پذیرفته شده به خانه‌ی آن‌ها می‌آید. دنیا می‌ترسد که حسابی خرابکاری کند اما مامان و خاله، مواظب متین پسرخاله‌ی جدید، هستند. 
اما شب، بعد از رفتن بچه‌ها، متین که پوشکش پر شده می‌رود و روی طرح جابر دنیا می‌نشیند و آن را خراب می‌کند. دنیا خیلی ناراحت شده است و حالا که مغازه‌ها بسته‌اند نمی‌داند چه کار کند. پدر و شوهرخاله‌اش به کمک دنیا می‌آیند و سه نفری برای خرید مقوا راه می‌افتند. در نهایت هم با هماهنگی با پدر یکی از بچه‌های مدرسه که مغازه دارد موفق می‌شوند مقوا بخرند. دنیا با کمک مامان و خاله‌اش تمام نوشته‌ها را تا نصفه شب می‌نویسد و طرح جابر را درست می‌کند. فردا خانم شادی که از ماجرا با خبر می‌شود دنیا را به خاطر مسئولیت‌پذیری‌اش تشویق می‌کند. 
این داستان نیز مانند بقیه‌ی مجموعه‌ی دنیا روایتی طنز از وقایع است که می‌تواند لحظات خوشی را برای بچه‌ها رقم بزند. در کنار ماهیت طنز داستان نویسنده به موضوعات دیگری نیز توجه کرده است.
موضوع فرزندخواندگی، موضوعی است که نیاز به توجه ویژه دارد. آشنایی با آن برای کودکانی که از آن باخیر نیستند می‌تواند در نحوه‌ی تفکر و برخورد آن‌ها با این موضوع تاثیرگذار باشد. 
موضوع دیگر که در کتاب به آن توجه شده است کار گروهی است. بچه‌ها با کمک همدیگر، طرح جابر را درست می‌کنند اما بعد از آن به واسطه‌ی یک خرابکاری، طرح آن‌ها از بین می‌رود. دنیا که می‌بیند آخرین روز مهلت تحویل طرح جابر است خیلی ناراحت می‌شود و تلاش می‌کند که این خرابکاری را درست کند. 
خرابکاری کوچکترها چه به عنوان خواهر و برادر و چه به عنوان عضوی از فامیل، معمولاً برای فرزندان بزرگتر مشکل ساز می‌شود. در برخورد با این موضوع خانواده تلاش می‌کنند با دنیا، همدلی و همراهی کنند تا مشکلش حل شود و به او در درک این موضوع که متین، عمداً مشکل‌ساز نشده است کمک کنند.
 

ارسال نظر