نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دنیا و مبصربازی : اهمیت کار گروهی
08 مرداد 1402

دنیا و مبصربازی : اهمیت کار گروهی

دنیا نمی‌خواهد توی لیست بدها باشد. ولی مبصر کلاس اسم او را روی تخته می‌نویسد! خانم شادی می‌گوید هیچ کدام از بچه‌ها بد نیستند و یک مسابقه‌ی مبصربازی درست می‌کند تا هر کسی که مبصر شد به جای لیست خوب و بد برای بچه‌های کلاس سرگرمی درست کند.

کتاب دنیا و مبصربازی جلد چهارم از مجموعه‌ی دنیا  نوشته‌ی سپیده نیک‌رو با تصویرگری نازنین جمشیدی توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
خانم شادی معلم متفاوت کلاس دوم، با لیست بدها که روی تخته نوشته شده موافق نیست. او فکر می‌کند حرف زدن بچه‌ها با هم نباید باعث شود آن‌ها توی لیست بدها باشند. خانم شادی برای اینکه دیگر چنین لیستی وجود نداشته باشد یک مسابقه راه می‌اندازد تا هر کدام از بچه‌ها بتوانند یک روز مبصر باشند و توی روز مبصر بودن خودشان، برای بقیه‌ی بچه‌ها سرگرمی درست کنند. 
نازنین مثل همیشه دوست دارد نفر اول باشد و برای اینکه مبصر خوبی باشد صندلی‌بازی راه می‌اندازد. اما این بازی توی کلاس چالش‌هایی درست می‌کند. خانم شادی توضیح می‌دهد که شیوه‌ی درست صندلی‌بازی که به کارگروهی کمک کند چطور است. بعد از نازنین نوبت دنیا است تا مبصر شود. دنیا که عاشق خانم شادی است با تقلید از او سعی می‌کند یک ملخ را توی شیشه به کلاس ببرد. اما این ماجرا به جاهای بدی ختم می‌شود و دنیا را تا پای اخراج می‌رساند.
روایت با زبانی ساده و مناسب کودکان دبستانی و با بیانی طنز نوشته شده است. هر چه به پایان داستان نزدیک‌تر می‌شویم طنز ماجرا بیشتر می‌شود و برای کودکان سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود. 
در کنار داستان، نویسنده به موضوع خوب و بد و برچسب‌گذاری کودکان پرداخته که می‌تواند منجر به آسیب‌های روانی و یا افت‌ تحصیلی شود یا هویت کودکان را دستخوش چالش کند. 
خانم شادی با پرسش از خود بچه‌های کلاس، موضوع بد بودن کودکان را به واسطه‌ی شیطنت‌هایشان به چالش می‌کشد و معتقد است هیچ کودکی بد نیست. 
موضوع دیگر، شیوه‌های انجام بازی‌های گروهی و آسیب‌های آن‌هاست که  با بررسی صندلی‌بازی به عنوان یکی از مرسوم‌ترین بازی‌های مدرسه‌ای و مهدکودکی، پی گرفته می‌شود. خانم شادی معتقد است این بازی باید با گروه‌بندی اجرا شود تا دانش‌آموزان به جای اینکه به خاطر برنده‌ شدن به صورت فردی همدیگر را هل بدهند باید به خاطر اینکه گروهی در کنار هم بنشینند از هم مراقبت کنند. 
 

ارسال نظر