نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دنیا و خانم نازنازی : قضاوت در شورای اشتباه
03 مرداد 1402

دنیا و خانم نازنازی : قضاوت در شورای اشتباه

نازنین خانم نازنازی که باز هم مثل همیشه با دنیا لج است عینک او را شکسته و حالا دنیا حسابی ناراحت است. خانم شادی تصمیم گرفته این موضوع را برای بررسی به شورای اشتباه واگذار کند. این شورا که ده نفر از دانش‌آموزان به عنوان هیئت‌ منصفه‌ی آن انتخاب شده‌اند قرار است جریمه‌ی نازنین را مشخص کنند. اما دنیا حسابی می‌ترسد. نکند او از شورای اشتباه اخراج شده باشد!

کتاب دنیا و خانم نازنازی جلد سوم از مجموعه‌ی دنیا  نوشته‌ی سپیده نیک‌رو با تصویرگری نازنین جمشیدی توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
دنیا هنوز با نازنین چالش دارد. نازنین این بار برای او جفت‌پا گرفته و او را به زمین انداخته است. عینک دنیا شکسته و بیشتر از شکستن عینکش، از رفتارهای نازنین دل‌شکسته است. 
خانم شادی برای اولین بار می‌خواهد شورای اشتباه را تشکیل دهد و قضاوت درباره‌ی این موضوع را به هیئت منصفه‌ی دانش‌آموزی شورای اشتباه واگذار کند. چون معتقد است قضاوت امری نیست که یک نفره باشد. 
در این شورا دانش‌آموزان با گفتگو با هر دو طرف متوجه می‌شوند نازنین بیشتر از اینکه از دنیا ناراحت باشد از برادر کوچکش ناراحت است و فکر می‌کند دنیا هم مثل اوست. جریمه‌ی او هم متناسب با همین موضوع، جز خرید عینک جدید و رفتن به مشاوره، درست کردن یک روزنامه دیواری با دنیاست. به همین خاطر نازنین مجبور می‌شود با دنیا آشتی کند و دل او را به دست بیاورد.  
مهم‌ترین موضوع کتاب، قضاوت است. کودکان اغلب در قضاوت مشارکت داده نمی‌شوند و در بیشتر موارد بی‌آنکه اجازه‌ی دفاع داشته باشند یا انگیزه‌هایشان بررسی شود مورد قضاوت قرار می‌گیرند. 
خانم شادی معلم کلاس، که معمولاً روش‌های خلاقانه‌ای دارد به اهمیت موضوع قضاوت و مشارکت دانش‌آموزان واقف است و با رأی‌گیری که آن هم موضوع مهمی است دانش‌آموزان را در هیئت منصفه‌ای که به او در قضاوت کمک می‌کنند مشارکت می‌دهد. این هیئت منصفه به دو طرف اجازه‌ی گفتگو می‌دهد و انگیزه‌های دشمنی نازنین را با دنیا بررسی می‌کند. 
نازنین فکر می‌کند دنیا مثل برادرش دست و پاچلفتی و باعث مزاحمت است و در واقع مشکلاتش با برادرش را به رابطه‌اش با دنیا تعمیم می‌دهد. 
نکته‌ی دیگر که نویسنده تلاش کرده در داستان به آن بپردازد اهمیت موضوع مشاوره و از بین بردن تفکرات غلط درباره‌ی آن است. او می‌کوشد کودکان را با این موضوع آشنا کند و خاطره‌ی قهرمانان داستان را از مراجعه به روانشناس، خاطره‌ای خوب و دوستانه توصیف می‌کند.
شورای اشتباه به بچه‌ها کمک می‌کند دیگری را درک کنند و در پایان به دوستی برسند. 
 

ارسال نظر