نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دنیا و یک مشکل بوگندو : همدلی در اندوه از دست دادن
03 مرداد 1402

دنیا و یک مشکل بوگندو : همدلی در اندوه از دست دادن

دختر جدیدی که توی سرویس دنیا است دهانش بو می‌دهد. دنیا نمی‌داند چطور باید به او بگوید که مسواک بزند. به خصوص که خانم شادی معلم کلاس دوم، خیلی تاکید دارد بچه‌ها نباید کاری کنند که دوستانشان را برنجانند. دنیا تلاش می‌کند با دختر جدید سرویس دوست شود اما اتفاق بدی می‌افتد.

کتاب دنیا و یک مشکل بوگندو جلد دوم از مجموعه‌ی دنیا  نوشته‌ی سپیده نیک‌رو با تصویرگری نازنین جمشیدی توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
در جلد دوم کتاب، دنیا با چالش دیگری روبه‌رو می‌شود که اول ساده به نظر می‌رسد اما کم‌کم پیچیده‌ می‌شود. دنیا می‌خواهد به دختر جدید سرویس که اغلب توی خودش است بگوید که دهانش بو می‌دهد اما نمی‌داند چطور این کار را بکند که او ناراحت نشود. با مشورت پدر و مادر و معلم، دنیا یک نامه‌ی دعوت برای دختر جدید می‌نویسد و او را به همراه مادرش به خانه دعوت می‌کند تا بتواند اول با او دوست شود بعد درباره‌ی بوی دهانش صحبت کند. 
با خواندن نامه، دختر جدید ناگهان می‌زند زیر گریه و به شدت ناراحت می‌شود. دنیا که دستپاچه شده نمی‌داند چه کار کند تا بعداً معلوم می‌شود این دختر به علت فوت مادر ناراحت است و با کسی هم آشنا نیست که بتواند اندوهش را در میان بگذارد. دنیا تلاش می‌کند با او همدلی کند و با دوست شود. این مهربانی به دختر جدید سرویس کمک می‌کند حال بهتری پیدا کند. روزی که به خانه‌ی دنیا می‌آید، دنیا از لپ بادکرده‌اش می فهمد که او دندانپزشکی بوده و مشکل بوی دهانش ناشی از خرابی دندانش بوده است. 
نویسنده در این جلد از کتاب تلاش کرده به کودکان نشان دهد، قضاوت دیگران نیاز به مدارا و همدلی دارد. اینکه با هر مشکل رفتاری در فرد دیگر،  او را طرد کنیم درست نیست و باید ابتدا پا به دنیای او بگذاریم. 
موضوع مهم دیگر در این جلد از مجموعه، اهمیت مشورت با دیگران است که کمک می‌کند کودکان بهترین رفتار را داشته باشند. 
دنیا در این جلد بیش از همه چیز به همدلی می‌پردازد و به همراه یلدا دوست دیگرش، سعی می‌کند با دختری که تازه به مدرسه آمده و خیلی منزوی و گوشه‌گیر است ارتباط برقرار کند و اندوه او را تسکین دهد. 
موضوع مرگ والد دختر جدید و موضوع طلاق پدر و مادر یلدا، به عنوان موضوعی که ممکن است کودکان در مدرسه با آن برخورد داشته باشند کمک می‌کند کودکان درک کنند که همه‌ی بچه‌ها در کنار پدر و مادر خودشان نیستند و لازم است در چنین شرایطی همدلی و همراهی و درک دیگری وجود داشته باشد. 
 

ارسال نظر