نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. آدم حسابی‌ها: روایت ایرانی‌های خاص
03 مرداد 1402

آدم حسابی‌ها: روایت ایرانی‌های خاص

کتاب آدم‌حسابی‌ها داستان زندگی مشاهیر اثرگذار ایرانی در حوزه‌های مختلف است که با هدف روان‌خوانی بهتر برای کودکان دبستانی نوشته شده است. در پایان هر داستان از کتاب، سوال‌هایی از متن طراحی شده که کودکان با پاسخ دادن به آن‌ها یادگیری خود را عمیق‌تر می‌کنند.

کتاب آدم حسابی‌ها نوشته‌ی فاطمه وحدت با تصویرگری الهه ایزدی توسط انتشارات ترنجان به بازار آمده است. 
در مقدمه‌ی کتاب‌ که توسط مجید ابراهیم دماوندی نوشته شده است هدف از نوشتن کتاب کمک به خواندن برای کودکان دبستانی عنوان شده است. کتاب همانطور که در مقدمه گفته شده برای کودکان دبستانی سوم و چهارم به بالا مناسب است. 
آدم حسابی‌های کتاب به این شرح هستند: میرزا حسن رشدیه،‌ بی‌بی مریم بختیاری، محمد بهمن‌بیگی، سیمین دانشور، محمد قریب، فیروز نادری، مهدی قدیانلو، مریم میرزاخانی، عباس دوران، غلامرضا تختی، زهرا نعمتی.
همانطور که از اسم‌ها پیداست شخصیت‌های انتخاب‌شده مجموعه‌ای متنوع از رشته‌های مختلف هستند که آشنایی با زندگی آن‌ها می‌تواند برای کودکان الهام‌بخش باشد. 
نکته‌ی دیگری که این کتاب را از سایر کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند این است که در انتهای هر فصل و پس از داستان هر شخصیت، سوال‌هایی مطرح شده که کودکان باید با توجه به داستان به آن‌ها پاسخ دهند. این ویژگی، کتاب را مناسب استفاده درکلاس و به عنوان کتابی کمک درسی می‌کند. و چه بهتر از این که در کلاس درس درباره‌ی شخصیت‌های مشهور و اثرگذار ایرانی صحبت کنیم. داستان زندگی‌شان را بخوانیم و با سوال‌هایی کودکان را به چالش بکشیم. 
کودکان دبستانی می‌توانند متن کتاب را به راحتی بخوانند. اما بعضی از مفاهیم آن، ممکن است به تنهایی برای آن‌ها قابل درک نباشد. مثل عدالت‌خانه‌، مکتب‌خانه، گیاه‌پزشکی و ... که در تمام داستان‌ها وجود دارد و نیاز به همراهی معلم یا اولیا دارد. در عین حال فهم و یادگیری چنین مفاهیمی به گستردگی ذهن و دانش کودکان کمک می‌کند. 
به همین واسطه، بهتر است کتاب به همراه معلم در کلاس یا والدین در خانه خوانده شده و به بحث گذاشته شود. در این صورت فهم آن ساده‌تر بوده و اطلاعات عمیق‌تری از شخصیت‌های انتخاب‌شده، به کودکان داده خواهد شد.
 

ارسال نظر