نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. دنیا و سوسک صحرایی : اهمیت تفاوت‌های فردی
26 تیر 1402

دنیا و سوسک صحرایی : اهمیت تفاوت‌های فردی

قرار است دنیا به کلاس دوم برود. اما او دیگر دوست ندارد به مدرسه برود. چون توی کلاس اول نازنین خانم نازنازی او را به خاطر عینکی بودن مسخره می‌کرده و خانم معلم هم خیلی از یک موجود عینکی و دست و پاچلفتی خوشش نمی‌آمده است. اما خانم شادی معلم کلاس دوم فرق دارد...

کتاب دنیا و سوسک صحرایی جلد اول از مجموعه‌ی دنیا  نوشته‌ی سپیده نیک‌رو با تصویرگری نازنین جمشیدی توسط انتشارات محراب قلم منتشر شده است. 
دنیا دوست ندارد به کلاس دوم برود. چون او دست و پاچلفتی و عینکی است و عینکی بودن باعث می‌شود با بقیه بچه‌ها فرق داشته باشد. دنیا فکر می‌کند فرق داشتن توی مدرسه اصلاً چیز خوبی نیست . چون دیگران مسخره‌اش می‌کنند. مخصوصاً بچه‌هایی مثل نازنین خانم نازنازی! اما وقتی دنیا به کلاس دوم می‌رود و با خانم شادی معلم جدید آشنا می‌شود می‌بیند که خانم شادی هم با همه‌ی معلم‌ها فرق دارد و تازه! هم دست و پاچلفتی است و هم عینکی. 
معلم جدید با بچه‌ها خیلی خوب برخورد می‌کند و فضای کلاسش با معلم سال قبل فرق می‌کند. او روش‌های تازه‌ای دارد و حتی برای درس علوم حشره‌های واقعی را به کلاس می‌آورد. اما همین فرق داشتن صدای اولیای مدرسه را درمی‌آورد و آن‌ها می‌خواهند معلم جدید از مدرسه برود. دنیا که عاشق معلمش شده تلاش می‌کند کاری کند که او در مدرسه بماند.
داستان با محوریت فردیت و احترام گذاشتن به تفاوت‌ها نوشته شده است. نویسنده در فضایی طنز و با نثری کودکانه تلاش دارد نشان دهد که هر فرد با دیگری تفاوت دارد و این تفاوت‌ها لزوماً بد نیست. بلکه باید تفاوت‌ها را پذیرفت. 
جدا از تفاوت‌های ظاهری، تفاوت‌ زیست خانوادگی نیز موضوع صحبت داستان است. به عنوان مثال نویسنده با  گفتگو درباره‌ی شخصیت یلدا به پذیرش تفاوت کودک طلاق و زندگی او با تک والد می‌پردازد. همچنین علت طلاق والدین یلدا تفاوت‌‌های فردی بیان می‌شود بدون اینکه منجر به دشمنی شده باشد. 
دنیا در این میان با سوسک صحرایی که معلم به کلاس آورده هم‌ذات پنداری می‌کند و از آن به عنوان تمثیلی بهره می‌گیرد تا به همه بگوید که سوسک صحرایی با تمام سوسک‌های دنیا فرق دارد. همچنین به دلیل علاقه به معلمش باور می‌کند که فرق داشتن بد نیست و به نوعی خودباوری می‌رسد. 
در پایان، دنیا در جلسه‌ی اولیا و مربیان با خواندن نامه‌ای که با کمک پدر و مادرش نوشته است با رفتن خانم شادی از مدرسه مخالفت می‌کند و موفق می‌شود خانم معلم جدید را در مدرسه نگه دارد. 
 

ارسال نظر