نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. ازدواج اجباری با ملکه سنسنا: فانتزی طنز با طعم نوروز
14 اسفند 1401

ازدواج اجباری با ملکه سنسنا: فانتزی طنز با طعم نوروز

سیاوش برای خانه‌تکانی رفته بالای نردبان لق‌لقو که لوستر را تمیز کند. آن هم با یک دستمال که آب از آن چکه می‌کند! خب در این شرایط چه اتفاقی می‌تواند بفتد؟ بله! برق‌گرفتگی! برق‌گرفتگی باعث می‌شود سیاوش به یک دنیای عجیب و غریب برود. دنیایی با یک ملکه‌ی عجیب و بی‌رحم به نام سنسا. دنیایی که در آن سیاوش مجبور است با سنسا ازدواج کند. اما آیا راه فراری هست؟

رمان ازدواج اجباری با ملکه سنسنا نوشته‌ی محمد رمضانی در انتشارات پیدایش منتشر شده است. این رمان که روی جلد عنوان «رمان طنز» دارد با تصویرگری جلد میثم موسوی به بازار آمده است.

طرح کلی رمان، بدیع و خلاقانه است. پسری به نام سیاوش به خاطر برق‌گرفتگی، وارد دنیای برق می‌شود. دنیایی که ملکه‌ای به نام سنسنا دارد و سیاوش به خاطر دست زدن به برق درگیر طلسمی می‌شود که مطابق آن اگر نتواند در روزهای خاصی از نوروز ، معماهای سنسنا را حل کند و مهم‌تر از آن اگر شرط اصلی که در روز سیزدهم نوروز اتفاق می‌افتد را انجام ندهد باید با سنسنا ازدواج کند و همیشه در دنیای برق بماند. تازه این ازدواج او را تبدیل به یک جور بنده می‌کند و پس از آن به محض اینکه نفر بعدی بر اثر برق‌گرفتگی به این دنیا وارد شود سیاوش تبدیل به جرقه می‌شود. در این مسیر ساتران که پیش از او گرفتار شده است به سیاوش کمک می‌کند.

این چالش بزرگ و دنیای خلاقانه، داستان را تا انتها جذاب نگه می‌دارد. مخاطب برای حل معماهای داستان، تلاش می‌کند و با کنجکاوی، ماجرا را دنبال می‌کند.  نتیجه‌ی معما نیز با ساختار داستان هماهنگی دارد. اما سوالاتی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. از جمله اینکه چرا سیاوش تلاش نمی‌کند موضوع را با خانواده در میان بگذارد یا برای روبه‌رو شدن با مشکلاتش با کسی مشورت نمی‌کند.

داستان گاهی در دیالوگ‌ها به طنز تمایل دارد اما از لحاظ کلیت ساختار، تمرکز، بیشتر بر وجوه تخیلی و فانتزی داستان است و دسته‌بندی این رمان در قالب رمان طنز دقیقاً‌ همخوان به نظر نمی رسد.

شخصیت‌پردازی با توجه به اینکه رمان، بیشتر حادثه‌محور است، در سطح باقی می‌ماند اما به قدر کفایت به ویژگی‌های شخصیت‌ها پرداخته شده است. شخصیت سیاوش به عنوان شخصیت اصلی رمان، یک شخصیت پویاست که با توجه به سیر داستان تغییر می‌کند و در نهایت به نتایجی می‌رسد که روی نگرش او به زندگی تاثیر می‌گذارد.

انتخاب زمان نوروز برای وقوع داستان، با نتیجه‌ای که نویسنده می‌خواسته از رمان و معماهای آن بگیرد کاملاً همخوان است و در واقع حل معماهای داستان، با فسلفه‌ی نوروز و نگرش به عشق و دوست داشتن در فرهنگ ایرانی مرتبط است که می‌تواند به عنوان نکته‌ای مثبت تلقی شود.

نوع نثر رمان، روان و خوش‌خوان است و مجموع این خصوصیات باعث می‌شود نوجوانان بتوانند به راحتی و یک‌نفس ازدواج اجباری با ملکه سنسنا را بخوانند و لذت ببرند.

ارسال نظر