نقد و معرفی

  1. خانه
  2. نقد و معرفی
  3. استلا- ستاره‌ی دریایی: شنا در دریای بزرگ پر سر و صدا
11 تیر 1402

استلا- ستاره‌ی دریایی: شنا در دریای بزرگ پر سر و صدا

استلا و سام به دریا رفته‌اند. استلا قبلاً دریا را دیده است و رازهای آن را می‌داند. اما سام سوال‌های زیادی درباره‌ی دریای بزرگ و پر سر و صدا دارد. آخر دریا به آسمان می‌رسد؟ کشتی‌ها از آخر دریا پایین می‌افتند؟ بعد از کلی سوال و جواب، استلا می‌خواهد بداند سام بالاخره می‌خواهد برود توی دریا یا نه؟

استلا- ستاره‌ی دریایی نوشته‌ی ماری لوییزگی با ترجمه‌ی شیدا رنجبر توسط انتشارات محراب قلم به بازار آمده است. 
استلا و سام به دریا رفته‌اند. این اولین بار است که سام به دریا می‌رود و سوال‌های زیادی دارد. اما استلا قبلاً دریا را دیده است. او چیزهای زیادی در مورد دریا می‌داند اما سوال‌های سام تمام‌شدنی نیستند. سام نمی‌خواهد توی آب برود. می‌خواد بداند آیا توی آب غول دریا هم دارد؟ ستاره‌ی دریایی از کجا آمده است؟ و ... جواب‌هایی که استلا به سوال‌های سام می‌دهد اغلب رویایی و خیال‌پردازانه هستند. 
در آخر استلا از سام می‌پرسد نمی‌خواهد بالاخره توی آب بیاید؟ سام هم تصمیم می‌گیرد توی آب برود و شنا کند. 
کتاب‌های استلا اغلب داستان‌هایی برای شناخت جهان پیرامون هستند. این داستان‌ها به کمک تصاویر و نگاهی تازه تلاش می‌کنند به کودک برای کشف ناشناخته‌ها کمک کنند و جهان و تازه‌های آن را به کودکان معرفی کنند. 
برای هر کودکی، رفتن به دریا برای اولین بار، سرشار از شگفتی‌ها و سوال‌هاست. در عین حال نویسنده سوال‌هایی را که ممکن است به ذهن کودک برسد می‌پرسد اما پاسخ‌هایی تخیلی به آن‌ها می‌دهد تا به ذهن کودک اجازه‌ی خیال‌پردازی بدهد و راه رویاهای او را نبندد. به طور مثال وقتی سام می‌پرسد: «ستاره‌های دریایی از کجا آمده‌اند؟» استلا می‌گوید:‌ «از آسمان. ستاره‌های دریایی شهاب‌هایی هستند که عاشق دریا می‌شوند.» 
سام و استلا در کنار هم از شنا کردن در دریا لذت می‌برند و کودکان را به آغوش دریا فرامی‌خوانند. 
 

ارسال نظر