به انتخاب نویسندگان

  1. خانه
  2. به انتخاب نویسندگان
  3. همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست دارند
03 بهمن 1402

همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست دارند

دو تا از معلم‌های مدرسه‌ی نوید غیب شده‌اند. برای معلم‌های مدرسه‌ی تارا هم دقیقاً همین اتفاق افتاده است. دو مدرسه به هم ریخته و اثری از معلم‌ها نیست. آن‌ها بدون آن‌که بخواهند به یک سفر دور و دراز رفته‌اند. سفری که معلوم نیست بازگشتی داشته باشد ...

همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست دارند نوشته‌ی آویسا شرفی و تصویرگری جلد ثریا مختاری  در انتشارات محراب قلم منتشر شده است.
غیب شدن دو معلم از دو مدرسه‌ی دخترانه و پسرانه حسابی باعث دردسر مدیرهای مدرسه شده است. بچه‌ها اول خیلی خوشحال شدند اما کم‌کم نگرانی، جای خوشحالی را گرفت. مدیر مدرسه تلاش برای جایگزین کردن معلم‌ها را آغاز کرد و پای پلیس به ماجرا باز شد. اما هر چه گشتند اثری از معلم‌ها پیدا نکردند. ماجرا وقتی پیچیده‌تر شد که ایمیلی از یکی از معلم‌ها رسید. ایمیلی که حاوی یک پیام رمزی بود. 
رمان طنز و هیجان‌انگیز همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست‌ دارند، با یک سوال بزرگ شروع می‌شود. معلم‌ها کجا هستند؟ و این تعلیق، خواننده را تا اواخر داستان با خود می‌کشاند. معمای گم‌ شدن معلم‌ها با بیدار شدن آن‌ها در محیطی عجیب و غریب هیجان‌انگیزتر می‌شود. این هیجان در کنار نقد ساختاری آموزش در نظام آموزشی ایران، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند. نقد این ساختار در دو خط روایتی مختلف در مدرسه و در داستان معلم‌های گم‌شده ادامه پیدا می‌کند. این نقد با نوعی طنز ظریف آمیخته است که مشکلات کهنه‌ی نظام آموزش و پرورش را برجسته می‌کند و به چالش می‌کشد.
معلم‌های جدیدی که به مدرسه می‌آیند همه با چالش بزرگی روبه‌رو می‌شوند. بچه‌ها آن‌ها را نمی‌خواهند و این نخواستن با انواع شیوه‌های کهنه‌ی تدریس آن‌ها تغییر نمی‌کند. بنابراین آن‌ها مجبور به ترک کلاس می‌شوند. 
در این میان شیوه‌های تازه‌ی آموزش، مورد بررسی قرار می‌گیرد و اشتیاق یاد گرفتن را در دانش‌آموزان و معلمان که حالا در جایگاه دانش‌آموز قرار گرفته‌اند بیدار می‌کند. در کنار این توجه به تغییر نوع آموزش، موضوع محیط زیست و تخریب زمین نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. 
توجه به مشکلات زیست‌محیطی برای نسل جدید ضروری می‌نماید. به خصوص در ایران که با مشکلات زیست‌محیطی مختلفی اعم از مشکلات آب، آلودگی هوا، بازیافت و تفکیک مناسب زباله‌ها، آلودگی‌های محیطی مختلف و ... دست و پنجه نرم می‌کند. توجه به این مسائل اهمیت رمان آویسا شرفی را بیش از پیش نمایان می‌کند. چرا که نوشتن رمانی هیجان‌انگیز که نوجوانان را با خود همراه کند و در عین‌حال آگاهی‌های لازم را درباره‌ی آینده‌ی زمین به آن‌ها بدهد کار آسانی نیست و شرفی به خوبی از پس این مهم برآمده است. همچنین نقدهای ساختاری او درباره‌ی مشکلات آموزش در ایران، اغلب حرف دل نوجوانان است و راهی روشن را برای تغییر این ساختارها ترسیم می‌کند.
 

ارسال نظر